همه چیز درباره ویزیت متخصص ریه در منزل

ویزیت متخصص ریه در منزل

(اطلاعات کامل درباره اعزام پزشک به منزل مرکز سها)

با روز افزون شدن بیماری‌ها و همچنین تلاش بشر برای دستیابی به سلامتی، متخصصین بیماری های مختلف بیشتر شده و ضرورت مراجعه به آن ها نیز بیش از پیش احساس می‌شود.

مشکلات ریوی یکی از این بیماری ها به حساب می‌آید و چندین سال است که دنیا از خدمات ویزیت متخصص ریه در منزل بیشتر سود می برند.

متخصص ریه، به صورت تخصصی بر روی سلامت ریه و دستگاه تنفسی تمرکز دارد و به درمان تمام مشکلات تنفسی و ریوی می پردازد. ریه ها عضوهای حساس بدن هستند که تأمین اکسیژن و دفع دی اکسید کربن از بدن را به عهده دارند. دستگاه تنفسی انسان شامل دهان و بینی، حلق، حنجره، نای، دیافراگم، ریه و عضلات بین دنده ای هستند.

متخصص ریه پس از گذراندن تحصیلات پزشکی عمومی باید چندین سال در رشته ریه شناسی متمرکز شود که شامل مراقبت های ویژه نیز می شود. پس از آن باید امتحانات تخصصی را بگذراند و قبول شود و آنگاه می تواند به عنوان متخصص و فوق تخصص ریه مدرک بگیرد. این پروسه حدود 18 سال تحصیلی زمان می برد.

متخصص مجاری تنفسی حتی می‌ تواند بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی حاد و مزمن را نیز مداوا کند. از مواردی که متخصص ریه می تواند به درمان آن ها بپردازد می توان به آسم، سرطان ریه، آمفیزم، برونشیت، پنومونی و … اشاره کرد. بسیاری از بیماری‌های قلبی مانند اِدم ریوی و نارسایی احتقانی قلب، در صورت حاد شدن می تواند به ایجاد مشکلات ریوی کمک کند.

 

مزایای ویزیت متخصص ریه در منزل

اغلب افرادی که احساس می‌کنند از نظر تنفس و قفسه سینه مشکل دارند می توانند از خدمات ویزیت متخصص ریه در منزل استفاده کنند اما می توان گفت مهم ترین گروه‌ هایی که متخصص ریه را در منزل ملاقات می ‌کنند، افراد سالمند و کم توان، خانم‌ های باردار، افراد دارای معلولیت جسمی یا روحی، بیماران مبتلا به بیماری‌ های مزمن و کودکان هستند.

حضور در مراکز درمانی و مطب پزشک به علت وجود عفونت‌ و ویروس های مختلف می‌ تواند شانس مبتلا شدن به بیماری‌ های گوناگون را زیاد کند. حال اگر فرد مراجعه کننده دارای بیماری حاد یا مزمن ریوی نیز باشد بیماری او وخیم شده و خطرناک می شود. بنابراین ویزیت متخصص ریه در منزل می‌ تواند بیماران ریوی را از خطر ابتلا به بیماری ‌های دیگر مصون بدارد.

همچنین افرادی که نباید در معرض ترافیک و یا آلودگی صوتی و تنفسی قرار گیرند  و یا دارای مشغله زیاد بوده و تردد در محیط‌ های شلوغ را دوست ندارند و به دنبال آرامش هستند نیز می‌توانند پزشک را در منزل ملاقات کنند.

مزیت دیگر این است که پرستاری از بیمار و پرستاری از سالمند در منزل در کنار پزشک ریه میتوانند در بهبود بیماری کمک بسیاری کند و روند آنرا تسریع بخشد.

 

متخصص ریه در منزل

 

وظایف متخصص ریه

وظایف زیادی بر عهده متخصص ریه است ولی از عمده وظایف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی: پزشک متخصص ریه با معاینه و تست‌های مختلف احتمال وجود مشکلات مختلف تنفسی و ریوی را بررسی کرده و با دادن دستوراتی به پیشگیری از بیماری های ریوی کمک کرده و حداقل سلامت ریه را تایید می‌کند.

تشخیص بیماری ریوی: با معاینه فیزیکی که شامل شنیدن صدای نفس کشیدن و ضربان قلب می شود، تشخیص اولیه بیماری ممکن است. برای تشخیص تکمیلی نوع بیماری، فرد باید آزمایشات تخصصی تری انجام دهد که شامل آزمایش خون، برونکوسکوپی، اشعه ایکس و اسپیرومتری است. میتوان با آزمایش در منزل بسیاری از این آزمایشات را انجام داد.

مدیریت بیماری ریوی: متخصص ریه باید برای بهبود سیستم تنفسی پس از تشخیص بیماری از روش های مدیریتی مانند: پاک کردن ریه ها از مخاط و مایع و باز کردن مسیر هوایی مسدود شده استفاده کند.

درمان بیماری ریوی: متخصص ریه باید پس از تشخیص بیماری ریوی و مدیریت آن، باید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی بیمار و ترغیب او به ورزش کردن و تغذیه مناسب، همچنین نگه داشتن تعادل وزنی به درمان او بپردازد. برای درمان یا مدیریت برخی بیماری های ریوی مانند آمفیزم، بیمار نیاز به مثلا ترک سیگار (تغییر سبک زندگی) دارد. با دریافت خدمات ویزیت متخصص ریه در منزل، پزشک در جریان پیشرفت یا بهبود بیماری قرار می گیرد. گاهی نیز باید با دارو درمانی، عمل های جراحی و یا پیوند به مداوای او همت گمارد. همچنین گاهی حضور پرستار در منزل به فرد بیمار در بهبود کمک میکند.

درمان بیماری‌های پیچیده: گاهی درمان بیماری ریوی پیچیده می شود به دلایل مختلفی از قبیل ماهیت بیماری و یا سن بیمار. در چنین مواردی درمان دشوار می شود بنابراین با ویزیت متخصص ریه در منزل اقدام به رسیدگی و مداوای مستمرتری می شود. بیماری هایی مانند ایدز تشدید کننده بیماری های ریوی هستند.

تغییر داروی بیمار ریوی در صورت نیاز: درمان بیماران ریوی از طریق دارو، با نظارت مستقیم و مداوم متخصص ریه انجام پذیر است و امکان دارد بنا بر شرایط بیمار و روند بیماری و بهبود او، پزشک دوز دارو یا کل نسخه را تغییر دهد.

پیگیری بیماری ریوی: بعضی از بیماری ها نیاز به چندین جلسه ویزیت و درمان طولانی مدت دارند و متخصص باید در روند بهبود بیماری قرار گرفته و با راهنمایی درباره تغییر سبک زندگی، همراه بیمار باشد.

مراقبت پس از جراحی: در صورت انجام عمل جراحی به فرض پیوند ریه و یا ترخیص از بیمارستان، برای مدیریت و پیشگیری از ایجاد عوارض جراحی (خونریزی، عفونت و یا پس زدن عضو پیوند شده توسط بدن) و یا بازگشت مجدد بیمار به بیمارستان، باید بنا به صلاحدید پزشک طی یک دوره چند ماهه با پزشک متخصص در تماس باشد.

 

علائم بیماری ریه

در هنگام ویزیت متخصص ریه در منزل، در صورت داشتن علائم زیر باید آن را با پزشک در میان گذاشت.

  • خس خس سینه
  • صداهای تنفسی غیر طبیعی
  • خلط مداوم
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سرفه شدید یا مزمن
  • برونشیت
  • سرماخوردگی مداوم
  • آبریزش بینی

هرگونه علامتی می تواند مربوط به یک بیماری ریوی و مشکلات تنفسی باشد و به متخصص کمک می کند برای تشخیص و درمان بهتر. البته علائم بیماری‌ های ریوی و تنفسی می تواند بسیار بیشتر از این علائم باشد و پزشک با ویزیت خود می تواند به آنها پی ببرد، اما دانستن افراد از علائم بیماری و در میان گذاشتن آنها با پزشک راه تشخیص بهتر و سریع‌ تر را برای متخصص هموار می کند.

 

دکتر ریه در منزل

 

انواع بیماری های ریوی

بیماری‌ های ریه عموما بر اساس تأثیری که بر بدن می گذارند به سه دسته عروقی، محدود کننده و انسدادی تقسیم می‌ شوند:

بیماری های گردش خون ریوی

گاهی رگ های خونی ریه دچار زخم یا لخته شدن خون و یا التهاب می شوند که این امر باعث اختلال در جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن شده و مشکلات مختلف از جمله فشار خون بالا در رگ های ریوی را ایجاد می کنند که در اثر آن فرد دچار تنگی نفس و درد در قفسه سینه می شود. بیماری هایی از قبیل فشار خون بالا و مشکلات قلبی، آمبولی ریه و تنگی نفس شدید عارضه های این مشکل ریوی هستند.

بیماری های انسداد راه هوایی ریه

این بیماری باعث انسداد مجاری هوایی نایژه‌ ها، نایژک‌ ها و کیسه ‌های هوایی شده و سبب اختلال در سرعت بازدم می شود. لوله‌ هایی که در مسیر تنفس قرار دارند، اکسیژن را به ریه وارد و سایر مواد گازی از جمله دی اکسید کربن را از آن خارج می ‌کنند. انسداد یا باریک ‌شدن این لوله‌ ها منجر به ایجاد بیماری‌ هایی از قبیل بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی (COPD)، آسم و برونشکتازی خواهد‌ شد.

بیماری های محدود کننده حجم ریه

هر گونه التهاب یا زخم بر روی بافت ریه سبب محدود شدن انبساط و انقباض آن می‌ شود و در نتیجه ریه ‌ها نمی‌ توانند اکسیژن را به خوبی وارد کرده و کربن ‌دی ‌اکسید را خارج کنند. همین امر باعث کاهش ظرفیت ریه ها شده و حجم آن ها را کم می کند. در بیماری‌هایی مانند سارکوئیدوز، افراد قادر به تنفس عمیق نیستند.

بعضی از بیماری های ریوی مانند عفونت ریه می تواند بر اثر هر کدام از سه عامل بالا رخ دهد. (اطلاعات درباره متخصص عفونی در منزل)

همانگونه که ذکر شد متخصص ریه، وظیفه تشخیص، مدیریت و درمان بیماری های ریه و دستگاه تنفس را برعهده دارد. در صورت سهل انگاری بیماری های ریوی بر قلب تأثیر گذارده و مداوا را سخت تر و گاهی ناشدنی می کند.

متخصص ریه در منزل در کنار درمان مشکلات تنفسی به مداوای بیماری های زیر نیز می پردازد:

  • ذات الریه
  • سارکوئیدوز
  • بیماری بینابینی ریه
  • فشار خون ریوی
  • بیماری روماتیسم ریه
  • سینوسیت
  • دهان و بینی
  • سرطان ریه
  • سل
  • برونشیت
  • آمبولی ریوی
  • پنوموتوراکس تنشی
  • آپنه خواب
  • برونشکتازی
  • آسم
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی
  • فیبروز کیستیک
  • پلورال افیوژن
  • گلودرد مزمن

 

هزینه ویزیت متخصص ریه در منزل

تعرفه ویزیت متخصص ریه در منزل، از طرف وزارت بهداشت در هر سالی جداگانه مصوب شده است و فقط مختص به ویزیت پزشک بوده و شفاف و منصفانه می باشد اما در صورت خدمات اضافه همچون سونداژ، وصل سرم، اکسیژن تراپی، آزمایشات و یا تزریقات هزینه آن ها جداگانه محاسبه می شود.

بنابراین هزینه اولیه وزارت بهداشت، با در نظر گرفتن نوع نسخه، داروهای تجویز شده و بیمه شخص و خدمات اضافی دیگر دستخوش تغییرات می شود. در شرایطی نیز ممکن است بیمه بیمار به طور کامل هزینه ویزیت در منزل را پوشش دهد.

 

‫4/5 ‫(3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل