صدور گواهی فوت در منزل

بعد از فوت هر عزیزی الزامی ترین کار که لازمه ی شروع فرایند خاکسپاری است، دریافت گواهی فوت است که باید آن را به ثبت احوال و بهشت زهرا ارائه داد و پس از آن میتوان مراسمات را انجام داد. در صورتی که فردی به دنبال کهولت سن یا در اثر بیماری مزمنی که داشته است فوت کند، خانواده اش میتوانند گواهی فوت را در منزل توسط پزشک دریافت نمایند.

جهت اعزام پزشک متخصص برای صدور گواهی فوت در منزل، در هر ساعت از شبانه روز میتوانید با مرکز سها تماس بگیرید.

گواهی فوت در منزل

از خانه خارج نشوید!

و از خدمات درمانی مراقبتی سها در منزل خود بهره مند شوید

فرایند صدور گواهی فوت در منزل

مسئولیت صدور گواهی فوت، برای بیمار فوت شده در منزل، بر عهده پزشک می­باشد. لازم به ذکر است که هر پزشکی اجازه صدور گواهی فوت را ندارد.

لازم به تاکید است که پزشکی که دوره‌های آموزشی صدور گواهی فوت را گذرانده و دارای مجوز رسمی صدور جواز دفن از وزارت بهداشت می‌باشد، می­تواند (به طور رسمی و قانونی) گواهی فوت صادر نموده و بدین‌ترتیب هیچ نوع چالش قانونی در رابطه با صدور گواهی فوت وجود نخواهد داشت به شرطی که پزشک پس از معاینه متوفی و بررسی مدارک پزشکی منعی برای صدور جواز دفن نداشته باشد.

صدور گواهی فوت در منزل

چه مدارکی برای صدور گواهی فوت در منزل لازم است؟

یکی از مراکزی که می­تواند در این موقعیت سخت در کنار خانواده­ ها باشد و در این مسیر آنها را راهنمایی نماید، مراکز خدمات بالینی در منزل می­باشد. پس از تماس شما با مرکز و ارائه توضیحات مختصر راجع به متوفی (بیماری زمینه‌ای و شرایط قبل از فوت) پزشک مرکز به سرعت بر بالین متوفی حاضر می­گردد. مدارکی که برای صدور گواهی فوت باید در دسترس باشد و از لحاظ قانونی نیاز به ارائه و رویت آنها توسط پزشک است:

۱. کارت ملی؛

۲. شناسنامه عکسدار؛

۳. مدارک پزشکی (مربوط به بیماری قبلی و اخیر که منجر به فوت متوفی شده است)

 با ارائه این مدارک، پزشک مرکز، جواز دفن متوفی را در شرایطی کاملا، قانونی و علمی صادر خواهد کرد.

در این امر مهم نیز مرکز خدمات بالینی در منزل سها مثل همیشه کنار همشهریان گرامی خواهد بود. پس از برقراری تماس با مرکز ما و ذکر مشخصات متوفی و شرایط فوت و توضیح مختصری راجع به بیماری زمینه‌ای متوفی در سریع­ترین زمان ممکن، پزشک دوره دیده و مجرب دارای مجوز صدور گواهی فوت از دانشگاه علوم پزشکی به همراه فرم مخصوص و قانونی صدور جواز دفن را به منزل متوفی اعزام خواهد نمود و با تسهیل صدور گواهی فوت، کمک می کنیم تا فرایند خاکسپاری و سایر مراسمات به سرعت انجام گردد.

خوشبختانه مرکز خدمات بالینی در منزل سها در این زمینه نیز همانند سایر خدمات، هم سریع و هم مطمئن و قانونمند کنار شما عزیزان خواهد بود.

گواهی فوت چه کسانی را می‌توان بدون ارجاع به پزشک قانونی و در منزل صادر کرد؟

در نظر داشته باشید که گواهی فوت یک سند کاملا قانونی در مراجع قضایی کشور است و پیگیری خیلی از موارد مربوط به متوفی از جمله ابطال شناسنامه، انحصار وراثت، جواز دفن و سایر مسائل حقوقی مربوط به متوفی بر اساس همین سند، صورت می‌پذیرد پس بر این اساس، نیاز است که پزشک در صدور این سند مهم دقت بسیاری معطوف سازد. به همین دلیل فقط می‌توان گواهی فوت افرادی را بدون ارجاع به پزشکی قانونی و مراجع ذیصلاح در منزل صادر کرد که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

۱. حتما متوفی در زمان حیات دارای بیماری زمینه‌ای و مزمن تشخیص داده شده باشد که مدارک و اسناد آن موجود باشد.

۲‌. الزاما شرایط لحظات فوت بیمار به دنبال بیماری مزمن قبلی و مرتبط با آن بیماری باشد، وجود علائمی غیر مرتبط با بیماری زمینه‌ای، می‌تواند علل مرگ مشکوک را تقویت کند که در این صورت جسد به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌گردد.

۳. خودکشی کردن با هر روشی و سوء مصرف مواد مخدر و الکل یا هر ماده دارای وابستگی جزو موارد ارجاعی به پزشکی قانونی است و به هیچ وجه پزشک قادر به صدور گواهی فوت در این موارد نیست.

۴. وجود مرگ مشکوک و ناگهانی بدون هیچ زمینه و سابقه بیماری نیز نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.

۵. فوت به دنبال نزاع و یا تروما چه به دنبال تصادف و چه نزاع، نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.

۶. فوت مادر باردار نیز از مواردیی است که نمیتوان گواهی فوت آن‌ را در منزل صادر کرد.

۷. فوت نوزاد زیر ۷ روز را نیز نمی‌توان در منزل تایید و گواهی فوتش را صادر کرد و حتما نیازمند طی کردن مراحل قانونی است.

۸. فوت افراد جوان بدون بیماری زمینه‌ای مستند،حتی اگر مورد مشکوکی هم وجود نداشته باشد نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.

۹. صدور گواهی فوت در فردی با بیماری زمینه‌ای و ثابت شده در صورت وجود هر نوع شاکی در بستگان حتی در صورت وجود نزاع کلامی و گفتاری در روز فوت، قابل صدور نیست و جسد متوفی باید به پزشکی قانونی ارجاع گردد. 

۱۰. فرد متوفی حتما باید دارای مدارک شناسایی و هویتی از جمله شناسنامه عکسدار و کارت ملی باشد در غیر این صورت صدور گواهی فوت امکانپذیر نخواهد بود.

تفاوت گواهی فوت و جواز دفن چیست؟

تفاوت جواز دفن با گواهی فوت

این دو اصطلاح که به عنوان مترادف به کار می‌روند، دو موضوع کاملا جدا از هم هستند. ولی چون در ایران و بر اساس فرم‌های آماده شده توسط وزارت بهداشت، که فرمهای قانونی صدور گواهی فوت هستند، بخش جواز دفن هم در فرم گواهی فوت، گنجانده شده است و این دو همزمان صادر می‌گردند، به همین خاطر به اشتباه مترادف هم به کار برده می‌شوند. در حالیکه گواهی فوت، به معنای تایید فوت فرد توسط پزشک است و جواز دفن به معنای عدم وجود مانع یا علتی برای دفن جسد است و هر دوی این موارد در فرم‌های استاندارد و قانونی وزارت بهداشت با هم درج شده‌ و حین صدور گواهی فوت، گزینه جواز دفن هم توسط پزشک مهرشده و تایید می‌گردد تا بدین‌ترتیب اجازه دفن متوفی صادر گردد.

جالب است که در برخی کشورها، گواهی فوت متوفی از جواز دفن جسد جداست و دارای دو فرم مجزا از هم هستند و گواهی فوت که صادر میگردد پس از آن باید جواز دفن نیز صادر گردد که در کشور ما، مثل خیلی از کشورهای دیگر این دو با هم در یک صفحه هستند و توسط پزشک صادر کننده مهر و تایید میشوند درحالیکه دو امر کاملا مجزا هستند. در سیستم قضایی و قانونی کشور به این دو مورد توجه می‌شود، امری که شاید خیلی از ما به آن دقت نکرده باشیم.

ولی آنچه که در تمامی کشورهای جهان حائز اهمیت است، ارزش قانونی گواهی فوت است که چون یک سند قانونیست و تمام امور پس از فوت فرد، مثل ابطال شناسنامه، بیمه بازنشستگی، بیمه عمر، انحصار وراثت و تقسیم دارایی‌های متوفی همگی بر اساس گواهی فوت انجام می‌گیرد.

پس اهمیت صدور گواهی فوت، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در تصور ما است. و البته زمان صدور و نحوه صدور نیز بر این اهمیت افزوده است.

اینکه در زمان خیلی کوتاهی، گواهی فوت در منزل صادر گردد و اینکه این صدور توسط پزشک در منزل مجرب و کاملا قانونی و عاری از هر نوع شک و شبهه‌ای صورت گیرد، مسئله ای است که دغدغه خیلی از افراد می باشد. خوشبختانه مرکزخدمات بالینی در منزل سها، تمام موارد فوق را در صدور گواهی فوت، در نظر گرفته است و در کمترین زمان ممکن و با استفاده از پزشک مجرب این امر را محقق میسازد.

همانطور که گفتیم گواهی فوت و جواز دفن یک سند کاملا قانونی در سیستم اداری و قضایی کشور است و تمامی امور حقوقی و اداری متوفی، فقط با وجود گواهی فوت استاندارد و مورد تایید قابل انجام است، لذا اهمیت دارد که در صدور این سند قانونی و حقوقی، دقت مضاعفی صورت پذیرد و خوشبختانه مرکز خدمات بالینی سها، در این مورد حساسیت ویژه‌ای را مبذول ساخته است، چه در انجام پروسه صدور و چه تایید صلاحیت پزشک صادر کننده گواهی فوت.

مرکز خدمات بالینی در منزل سها در مورد صدور گواهی فوت، پرسنل خود را کاملا آموزش داده و از پزشک دوره دیده صدور گواهی فوت استفاده می‌کند چون برای سها، قانون‌مداری و عملکرد علمی از همه چیز مهم‌تر است و این مورد چون جنبه قانونی و حقوقی بسیار مهمی دارد، از امور بسیار حساس مرکز می باشد. لذا مرکز نیز حساسیت خاصی بر این موضوع دارد و کاملا تحت نظارت دقیق، فرایند گواهی فوت صورت می‌گیرد.

پس شما عزیزان با آرامش خیال و بدون نگرانی از مشکلات قانونی در رابطه با صدور گواهی فوت با ما تماس بگیرید. اگر متوفی شما، مدارک پزشکی و شماسنامه و کارت ملی دارد و مرگ نامبرده به دنبال بیماری مزمن وی بوده‌است و هیچ نوع شک و شبهه و شکایتی پیرامون فوت وی نیست، در کمال خونسردی و آرامش با مرکز خدمات بالینی در منزل سها، تماس بگیرید تا ما هم در چارچوبی قانونی و کاملا علمی، صدور گواهی فوت بیمار شما را بر عهده بگیریم و تسلی دهنده خاطر رنجور شما در شرایط سخت پیش آمده باشیم و شما بتوانید سایر امور متوفی را با آرامش و به سرعت به انجام رسانید، اموری همچون، دفن متوفی، ابطال شناسنامه، انحصار وراثت، تعیین وضعیت حقوق بازنشستگی، بیمه عمر، بیمه بازنشستگی و تقسیم دارایی‌های متوفی. راهی که تا پایان به وجود گواهی فوت و جواز دفن نیاز است، سندی قانونی که در تمام سیستم اداری و قضایی کشور معتبر است و شما برای انجام هر امری مربوط به متوفی به آن نیاز خواهید داشت.  

مرکز خدمات مراقبی در منزل سها

به صورت شبانه روزی

برای استفاده از خدمات سها میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا ما در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و پروانه بهره‌برداری، به شماره ۲۱۱۷۲۷-۳

مجوز وزارت بهداشت مرکز سها

همه چیز درباره گواهی فوت در منزل

فوت نیز همچون تولد یکی از امور مهم حقوقی است که در قانون با عنوان احوال شخصیه به آن رسیدگی می شود و می تواند تأثیر زیادی بر روی حقوق فرد فوت شده و افراد نزدیک به وی به وجود آورد. از مهم ترین اسناد و مدارکی که پس از فوت فرد می بایست دریافت شود، گواهی فوت است که از نظر قانونی، نیازمند است فرآیند مشخصی را طی کند. نداشتن گواهی فوت جرم محسوب گشته و برای انحصار وراثت و دفن فرد متوفی مشکلات بزرگی ایجاد می کند و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد قانونی می‌شود.

همانگونه که فرد پس از تولد نیاز به گواهی تولد دارد، پس از مرگ نیز نیاز است که برایش گواهی مرگ صادر شود. هرگونه مرگی که اتقاق بیفتد اعم از تصادف، بیماری، سکته قلبی یا مغزی، فرقی نمی کند به محض مرگ باید گواهی صادر شود. اگر این مرگ در بیمارستان یا کلینیک اتفاق بیفتد، گواهی فوت توسط پزشک در بیمارستان صادر می شود؛ اما در صورت فوت فرد در منزل، نیاز به صدور گواهی فوت در منزل است که باید توسط پزشک در منزل صورت گیرد.

با مشاهده کمرنگ شدن علائم حیاتی شخص در منزل و رو به وخامت گذاشتن حالات جسمانی اش، باید به سرعت با اورژانس تماس گرفت و اگر کمک آنان افاقه نکرد و فرد فوت شد باید صحت فوت بر پزشک اورژانس مشخص شود و مرگ به تأیید وی برسد. پزشک اورژانس با انجام معاینه و تشخیص نبود هیچگونه علائم حیاتی در بدن شخص متوفی، به صدور گواهی فوت می‌پردازد.

گاهی نیز ممکن است فرد سالمند و یا حتی فرد سالمی در منزل فوت کند در این شرایط نباید فرد فوت شده را انتقال داد. گواهی فوت اورژانسی توسط پزشک شبانه روزی در منزل انجام می شود. فرد متوفی توسط پزشک متخصص به طور کامل معاینه می شود و مدارک هویتی او بررسی می شود. (اطلاعات کامل درباره پرستار سالمند در منزل)

پزشک مربوطه برای صدور گواهی فوت، علت فوت، سوابق بیماری، سن و … را در نظر می گیرد و در صورتی که مشکل قانونی و قضایی نداشته باشد می تواند گواهی فوت در منزل را برای ایشان صادر کند و اگر تشخیص بدهد که برخی شواهد مبنی بر عدم مرگ طبیعی در منزل است و امکان صدور گواهی فوت در منزل وجود ندارد با ارجاع به پزشکی قانونی و طی مراحل قضایی این گوهی صادر خواهد شد.

پزشکی که گواهی فوت در خانه را صادر می کند، باید تایید شده باشد. این گواهی توسط هر کسی صادر نمی‌شود. زیرا مسئولیت خطیری به عهده فرد تأیید کننده فوت در منزل است.

بعد از تایید فوت شخص متوفی، مراتب توسط اداره‌ ثبت احوال ثبت شده و شناسنامه فرد فوت شده باطل می‌شود و گواهی فوت برای متقاضیان صادر می‌شود.

گواهی فوت اورژانسی

زمان کوتاه برای خانواده هایی که نیاز به دریافت گواهی فوت دارند بسیار مهم است و برای همین حائز اهمیت است که پزشک به سرعت بالا به منزل افراد مراجعه کند و گواهی فوت را صادر کند. برای همین گواهی فوت اورژانسی را تنها مراکزی میتوانند ارائه دهند که به صورت شبانه روزی امکان اعزام پزشک را به منزل افراد داشته باشند.

برگه گواهی فوت یا جواز دفن

گواهی فوت یا جواز دفن در برگه های مخصوص نوشته و ثبت می شود. این برگه ها از طرف وزارت بهداشت به پزشکان دارای مجوز و مورد تأیید این وزارت داده می شود و آن ها مکلفند در سه برگه این گواهی را صادر کنند. دو برگه آن، تحویل بستگان متوفی می شود که از این دو برگه، یکی تحویل ارامگاه می شود برای ثبت و نگهداری و یک یرگه دیگر نیز نزد بستگان می ماند برای انجام انحصار وراثت. برگه سوم نیز توسط پزشک به مرجع تحویل دهنده برگه گواهی، داده می شود.

هر سه برگه گواهی فوت در منزل، باید دارای یک شماره سریال واحد باشد که در مراکز قانونی ثبت گردد. باید در نگهداری برگه گواهی فوت صادر شده، بسیار دقت کرد زیرا در صورت مفقود شدن امکان صدور مجدد آن غیرممکن است.

مندرجات گواهی فوت

در گواهی فوت همچون شناسنامه تمام اطلاعات شخص درج می شود مانند: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و محل تولد. و در آخر نیز تاریخ فوت و نشانی متوفی به همراه علت فوت و مشخصات تنظیم کننده نیز نوشته می شود.

افرادی که می توانند گواهی فوت را دریافت کنند

  • اعضای نزدیگ خانواده فرد فوت شده، اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و یا فرزند.
  • فامیل و خویشان و یا هر شخصی که در هنگام فوت حضور داشته و یا مالک مکانی که شخص در آن فوت شده.
  • ماموران انتظامی، گروه های امدادی، نیروهای اورژانس، مقامات قضایی و کارکنان قبرستان‌ها

نکات مهم صدور گواهی فوت در منزل

  • برگه گواهی فوت خط خوردگی نداشته باشد.
  • برگه گواهی فوت باید با  یک خودکار پرشود.
  • برگه گواهی فوت باید خوانا بوده و تاریخ ها و کد ملی و شماره شناسنامه و … با دقت درج شود.

نحوه صدور گواهی فوت ناشی از حادثه

نحوه صدور گواهی فوت ناشی از حوادث در منزل، باید با پلیس تماس گرفته شود و هماهنگی های بعدی را پلیس انجام می دهد. در بیشتر مواقع فرد فوت شده به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود تا صحت ادعای مرگ در اثر حادثه ثابت شود.

دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین

برای این منظور نزدیکان متوفی اول به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و اعلام فوت را انجام می دهند و بعد با مراجعه به سایت ثبت احوال و در قسمت درخواست گواهی فوت، فرم درخواستی را تکمیل کرده و مبلغ مورد نظر را پرداخت کرده و کد رهگیری ارسال می شود و سپس گزینه پیگیری درخواست گواهی فوت را انتخاب کرده و کد رهگیری را وارد سایت می کنند و پس از اینکه صحت اطلاعات وارد شده تأیید شد، گواهی به آدرس داده شده در سایت پست می شود.

گواهی فوت در منزل برای اتباع خارجی

در صورت فوت یک فرد خارجی در منزل، صدور گواهی فوت به دلایلی اغلب توسط پزشکی قانونی انجام می گیرد و به طور حتم باید مراحل قانونی مخصوص خود را طی کند. بنابراین پس از فوت یک فرد خارجی اولین اقدام تماس با پلیس است.

دریافت گواهی فوت مجدد

در صورتی که به هر دلیلی گواهی فوت گم شود صدور مجدد آن به هیچ عنوان مقدور نمی باشد و برای دریافت مجدد آن باید به گورستان مراجعه کرد و رونوشت که همان کپی برابر اصل است را دریافت کرد. البته در صورتی که متوفی به پزشکی قانونی ارجاع شده باشد باید برای دریافت مجدد گواهی نیز به پزشکی قانونی مراجعه کرده و رونوشت را از پزشک مربوطه دریافت کرد.

که البته این پروسه زمان بر خواهد بود و نیاز به پیگیری اداری دارد بنابراین بهتر است در نگهداری گواهی فوت دقت کافی را مبذول داشت.

سایر خدمات سها:

ویزیت سالمندان در منزل

چه زمانی باید متوفی را برای صدور گواهی فوت به پزشکی قانونی ارجاع داد

در زمان فوت متوفی، صدور جواز دفن و گواهی فوت، اولین دغدغه بازماندگان متوفی می‌‌باشد که این کار معمولا توسط پزشک دارای مجوز این کار انجام می‌پذیرد ولی در مواردی پزشک قادر به صدور گواهی فوت نیست و حتما باید جسد متوفی جهت تشخیص علت فوت و یا طی روال قانونی و قضایی به پزشکی قانونی منتقل گردد.

مواردی که در آن پزشک نمی‌تواند گواهی فوت و جواز دفن متوفی را صادر کند:

1. مرگ مادران باردار، فوت مادر باردار در هر سنی از بارداری نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد و پزشک نباید جواز دفن مادر باردار را صادر کند. این مورد از مواردیست که در تمام نقاط جهان بسیار مهم و حساس است و مرگ و میر مادران باردار، یکی از شاخص‌های مهم سلامتی و بهداشت و از نشانه‌های شرایط بهداشتی مترقی در کشورهای پیشرفته است. همچنین مرگ مادر باردار در حین زایمان و یا در اثر سقط نیز باید ارجاع گردد

2. هر مورد فوتی که علت اصلی فوت برای پزشک صادر کننده مسجل و قطعی نیست و بر اساس سوابق و شرایط اخیر متوفی، پزشک صادر کننده نمی‌تواند، علت قطعی و اصلی مرگ را تشخیص دهد و به همین خاطر پزشک مجاز به صدور گواهی فوت و جواز دفن متوفی نخواهد بود، همانطور که در مطالب قبلی عنوان کرده بودیم، پزشک زمانی می‌تواند علت اصلی و قطعی فوت را بسادگی تشخیص دهد که شرح حال مناسبی توسط بستگان و بازماندگان از متوفی ارائه گردد و اسناد و مدارک ثابت کننده این شرح‌حال مثل اقدامات پاراکلینیک، آزمایشات، خلاصه پرونده بستری در بیمارستان و… موجود باشد، ضمنا بستگان بتوانند شرایط اخیر متوفی تا قبل از فوت را بسادگی و وضوح تشریح کنند که پزشک بتواند با تکیه بر این اسناد و مدارک و شرح‌حال به علت اصلی مرگ متوفی پی‌برده و گواهی فوت متوفی را صادر کند، در غیر اینصورت باید جسد متوفی جهت انجام کالبدشکافی و تشخیص علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع گردد.پس بیماری زمینه‌ای متوفی و شرایط وی در روزهای قبل از مرگ بسیار حائز اهمیت است.

۳. هر فوتی که بستگان یا بازماندگان از کسی یا مجموعه‌ای بابت فوت متوفی که ارتباطی با متوفی داشته، شاکی باشند، مثلا بستگان از بیمارستان و کادر درمانی که متوفی اخیرا بستری بوده، شاکی هستند و یا از پزشک جراحی که متوفی را تحت جراحی قرارداده شاکی هستند یا از بستگان یا هر شخص دیگری که ممکن است ارتباط یا نقشی مستقیم یا غیرمستقیم در فوت متوفی داشته است در این موارد که احتمال شکایت به هر دلیل یا عنوانی در ارتباط با فوت متوفی وجود دارد،  پزشک نباید گواهی فوت و جواز دفن متوفی را صادر کند و جسد حتما و قطعا باید به سازمان پزشکی قانونی ارجاع گردد.

۴. موارد فوتی که در اثر تروما ایجاد شده‌است.مرگ در اثر تصادفات، سقوط، سوختگی،زلزله، سیل،برق‌گرفتگی، غرق‌شدگی و مولتیپل تروما به هر علت دیگری حتما بایه به پزشکی قانونی ارجاع گردد.

۵. مرگ در اثر نزاع و دعوا و درگیری، چه با برخورد فیزیکی همراه بوده باشد چه نباشد. هر نوع مرگی که مشکوک به قتل باشد، نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی هست، حتی اگر آثاری از ضرب و جرح هم مشهود نباشد، گاهی ممکن است فرد بدنبال استرس ناشی از نزاع فوت شده باشد که همین مورد را هم میتوان در مراجع قانونی به عنوان قتل پیگیری کرد.پس در هر موردی که احتمال نزاع یا درگیری یا قتل وجود دارد، حتما باید جسد را به پزشکی قانونی ارجاع داد.

۶. مواردی که احتمال وجود مسمومیت هست، هر نوع مسمومیت از جمله مسمومیت دارویی یا مسمومیت ناشی از گازها و آلاینده‌ها (کلر، مونوکسید کربن) و نظیر آنها را نیز باید به پزشکی قانونی ارجاع داد.

۷. سوءمصرف مواد مخدر و الکل (اوور دوز over dose) اگر هر فردی بدلیل مصرف بی‌رویه هر نوع ماده مخدر چه خوراکی چه استنشاقی و چه تزریقی یا الکل دچار مرگ شود، حتما باید جهت تشخیص و بررسی به پزشکی قانونی ارجاع گردد حتی اگر فرد دارای اعتیاد شناخته شده باشد یا تحت درمان باشد.

۸. موارد خودکشی و یا مشکوک به خودکشی به هر روشی نیز، نیاز به ارجاع دارد و پزشک مجاز به صدور گواهی فوت نمیباشد.در اینگونه موارد حتی شک به خودکشی نیز به معنای ارجاع به پزشکی قانونیست حتی اگر شواهدی از این امر در آن لحظه بدست نیاید.

۹. اتباع خارجی که دارای شماره اقامت و کد اتباع نمی‌باشند، این موارد را نیز حتما باید ارجاع داد.اتباع خارجی که در ایران حضور دارند اگر بصورت قانونی در کشور زندگی کنند دارای یک کد اختصاصی هستند که توسط ادراره مهاجرت به آنها اعطا شده است و این کد، معرف هویت و کد شناسایی این افراد محسوب می‌گردد که میتوان آنرا معادل کدملی در نظر گرفت، لذا وجود آن برای صدور گواهی فوت الزامی می‌باشد‌.

۱۰. افراد فاقد هویت، افرادی که هویتشان قابل تشخیص و تایید نیست یعنی فاقد مدارک شناسایی معتبر هستند را نیز باید به پزشکی قانونی ارجاع داد، لذا وجود شناسنامه عکسدار و کارت ملی جهت صدور گواهی فوت و جواز دفن، الزامی می‌باشد. پزشک جهت تایید هویت، عکس روی مدارک را با چهره متوفی مطابقت داده و سپس گواهی فوت و جواز دفن متوفی را صادر میکند، عدم وجود مدارک شناسایی به منزله ارجاع به پزشکی قانونی‌است. و ضمنا باید خاطرنشان کرد که هر فرد باید کد ملی داشته باشد که مهمترین آیتم، جهت شناسایی هر فرد و اصلی‌ترین آیتم هویتی هر فرد است و وجود آن جزو ملزومات صدور گواهی فوت و ثبت در برگه جواز دفن می‌باشد.

۱۱. چند روز از فوت متوفی گذشته باشد اگر به هر دلیلی چند روز از فوت متوفی گذشته باشد و جسد قابل معاینه و بررسی نباشد و نتوان هویت آنرا  تایید کرد یا بدلیل فساد نتوان بخوبی اندامها و پوست متوفی را بررسی و معاینه کرد، حتما باید جسد را به پزشکی قانونی ارجاع داد.

۱۲. مرگ در حین انجام ورزش و یا متعاقب ورزش، در این مورد هم پزشک باید جسد را جهت بررسی دقیقتر و اتوپسی به پزشکی قانونی ارجاع دهد.

۱۳. مرگ فرد در پرورشگاه یا ندامتگاه و زندانها یا پادگان‌ها، در صورت فوت فرد در هر کدام از این اماکن هم، باید جسد را ارجاع داد و پزشک مجاز به صدور گواهی فوت نیست.

۱۴. مرگ متوفی بدنبال آسیبهای شغلی و ناشی از کار و در حین کار. این موارد را نیز باید ارجاع داد و پزشک مجاز به صدور گواهی فوت و جواز دفن نیست و جسد باید به پزشکی قانونی جهت بررسی و اتوپسی ارجاع گردد‌.

صدور گواهی فوت سالمند فوت شده

کهولت سن چگونه اتفاق می‌افتد و چگونه باعث مرگ می‌شود؟

در همین ابتدا باید عنوان کرد که کهولت سن با اون معنا و تعریفی که منجر به فوت اشخاص می‌شود که بتوان آنرا به عنوان علت فوت تلقی کرد و در جواز دفن یا گواهی فوت در منزل ذکر کرد با پیری و سن بالا متفاوت است یعنی اگر فردی دچار پیری شده است، الزاما به معنای کهولت سن نیست. در ادامه برای روشن شدن این موضوع و شناخت بیشتر این تعاریف، توضیحات بیشتری را ارائه می‌کنیم.

هر انسانی همانند تمامی موجودات زنده موجود بر روی کره زمین دچار روند پیری و فرسایش بافتی قرار دارد که این روند، تحت تاثیر عوامل مختلفی سریعتر یا کندتر خواهد بود ولی نهایتا با توجه به تعاریف ماده و انرژی و مفهوم حیات بر روی کره زمین، گریزی از آن نیست. عواملی که بر روند پیری موثرند، شامل بیماری‌های زمینه‌ای، ژنتیک، تغذیه، عوامل محیطی مثل آلودگی‌هوا و آب، اشعه فرابنفش خورشید، جاذبه زمین و استرسهای روحی هستند که برحسب اینکه چقدر از این فاکتورها بر بدن اثر بگذارند، روند پیری تشدید یا کند خواهد شد ولی در نهایت اگر هر انسانی بدنبال عوامل محیطی نظیر تصادفات و یا بیماری، جانش را از دست ندهد، حتما مراحل پیر شدن را سپری خواهد کرد.

این فرایند بر روی DNA هر انسانی کدگذاری شده است که انسان را به سمت مرگ پیش ببرد و امروزه دانشمندان علم ژنتیک با مطالعه بر روی ژنهای پیری، سعی در توقف فعالیت این ژنها و یا کندکردن فعالیت آنها دارند که انسان را تبدیل به یک موجود نامیرا کنند که البته انجام آن در دهه‌های آینده دور از ذهن نیست ولی بعید است که به زودی زود، این موفقیت‌ها عملیاتی گردد. پس همانطور که گفتیم، فرایند پیری، شبیه نقشه‌ای کدگذاری شده است که بر دی‌ان‌ای افراد،حک شده است و این نقشه حتما اجرا می‌شود و سلول وارد روند مرگ سلولی خواهد شد، فقط عواملی که بالاتر به برخی از آنها اشاره کردیم می‌توانند این روند را تسریع بخشند.

 

پیری و پیر شدن از چه سنی رخ می‌دهد؟

جالب است بدانید که روند پیر شدن به معنای علمی از همان دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌گردد، همزمان با از دست دادن برخی قابلیت‌ها و حس‌ها، پس پیر شدن فقط‌ در سنین بالا رخ نمی‌دهد و این روند از دوران نوجوانی تا مرگ همراه ما خواهد بود ولی بتدریج شدت این فرایند بیشتر خواهد شد و نمایان می‌شود.

ما زمانیکه تغییرات پیری را در ظاهر کسی ببینیم، او را پیر می‌نامیم. این تعریف اجتماعی پیریست ولی تعریف علمی آن فقط به ظاهر افراد بسنده نمی‌کند، ایجاد آرتروز، ایجاد دردهای کمری، ایجاد یائسگی، کاهش قدرت بینایی، کاهش قدرت چشایی، نقص شنوایی و تحلیل عضلات بدن همگی جزیی از فرایند پیری هستند که ممکن است در فرد ۵۰ساله‌ای که هنوز هم موهایش سفید نشدند و ظاهر جوانی دارد، رخ داده باشد. پس پیر شدن فقط تغییر ظاهر افراد نیست.

 

بطور کلی ما به چه افرادی مسن یا پیر می‌گوییم؟

امروزه تعریف فرد مسن یا پیر با توجه به فاکتورهای مختلف، مدام درحال تغییر است و عوامل زیادی بر روی آن اثرگذار است و با توجه به ماشینی شدن زندگی و افرایش میانگین سنی و طول عمر افراد، تعریف فرد مسن کاملا تغییر کرده و مدام این سن درحال افزایش است.

با توجه به اعداد مختلف و عوامل مختلف نمیتوان عدد دقیقی مطرح کرد ولی عددی را که WHO هم بر آن تاکید می‌کند، عدد ۷۵ است، که از این عدد بالاتر را مسن یا پیر درنظر می‌گیرند که الزاما به معنای کهولت سن نیست و یک فرد ۷۵ساله می‌تواند زندگی سالم و نرمالی داشته باشد اگر دچار بیماری‌های زمینه‌ای نباشد.

در مطالب بالا عنوان کردیم که فاکتورهای زیادی بر تسریع روند پیری موثرند که مهم‌ترین آنها بیماری‌های زمینه‌ای هستند که در مقالات قبل راجع به آنها مفصل صحبت کردیم، بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماریهای کلیوی و کبدی. ابتلای فرد به این بیماری‌ها روند پیری را بشدت تسریع می‌کند هم بخاطر ماهیت این بیماری‌ها که منجر به تسریع مرگ سلولی می‌شوند و هم بدلیل مصرف داروهای مختلف و عوارض ناشی از آنها.

 

اما کهولت سن چیست؟

بالاتر عنوان کردیم که صرفا مسن بودن فرد به معنای کهولت سن یا ورود فرد به فرایند مرگ نیست.

کهولت سن یا Frality  معمولا بعد از سن ۸۵ سال رخ می‌دهد. در این روند، فرد دچار کاهش توده عضلانی بصورت واضح شده و کاملا لاغر خواهد شد، دچار کاهش اشتها و کاهش تحرک می‌شود و مرکز تشنگی هم کاملا مختل شده و فرد آب کافی هم نمی‌نوشد، عواملی که امروزه این فرایند را تشدید می‌کنند،آلزایمر، دمانس و پارکینسون هستند که با تشدید روند کهولت سن، فرد را به سمت مرگ هدایت می‌کنند‌.

پس تعریفی از پیری که منجر به مخاطره حیات فرد می‌شود، کهولت سن است و کهولت سن فارغ از سن (هر چند معمولا به بالاتر از ۸۵سال اطلاق می‌شود)، بدلیل آتروفی عضلانی و کاهش تحرک و اشتهای فرد و کاهش شدید خوردن آب و مایعات، فرد را به سمت مخاطره حیات و فوت سوق می‌دهد

با همین تعریف متوجه می‌شویم که در زمان صدور گواهی فوت، زمانی می‌توانیم کهولت سن را جزو علل فوت ذکر کنیم که در زیر مجموعه تعریف فوق قرار گیرد نه اینکه فرد صرفا سن بالایی داشته باشد.

پس کهولت سن می‌تواند جزو علل فوت ذکر گردد،درصورتیکه تعریف frailty را بتوان برای آن عنوان کرد، فردی که کاملا محدودیت حرکتی دارد، تحلیل عضلات و کاهش اشتهای واضح نسبت به مایعات و جامدات و بدنبال آن کاهش محسوس وزن که معمولا با بیماری‌ زمینه‌ای هم همراه هستند و بیشتر از همه دمانس و پارکینسون هستند که کهولت سن را بطرز چشمگیری، تشدید می‌کنند.

اینجاست که پزشک می‌تواند کهولت سن را به عنوان علت اصلی فوت در برگه گواهی فوت و جواز دفن بیمار ذکر کند.

باز هم در پایان تاکید می‌کنیم که بالا بودن سن افراد نشانه کهولت سن نیست و ذکر این جمله که پدر یا مادرمان پیر بودند و بدلیل پیر بودن فوت شدند، غلط است و شرایط فرد حتما باید در تعریف کهولت سن قرار بگیرد تا بتوان این علت را جزو علل اصلی فوت در جواز دفن یا گواهی فوت ذکر کرد.

صدور گواهی فوت یا جواز دفن نیازمند دانش کافی و آگاهی کامل پزشک دوره دیده از شرایط فوت و قبل از آن است، فارغ از سن و جنس بیمار. حتما باید تابلوی روزهای آخر عمر متوفی مشخص و واضح باشد و در شرایطی کاملا مشخص و مستند که برای پزشک علت فوت با قطعیت مسجل گردد تا بتواند با اطمینان برگه‌ گواهی فوت متوفی را صادر کند.

 

گواهی فوت در منزل پس از مرگ

فساد و تجزیه جسد از چه زمانی شروع می‌شود؟

زمانی‌که یکی از عزیزانمان فوت می‌شود، یکی از سوالات مهمی که در ذهنمان ایجاد می‌شود اینست که تا چه زمانی می‌توان جسد متوفی را در منزل نگه‌ داشت یا چه زمانی فساد جسد آغاز می‌گردد و یا به اصطلاح عامیانه جنازه چه زمانی ممکن است بوی بد بگیرد؟!

واقعیت اینست که فساد جسد، مراحلی دارد و جنازه به سرعت این مراحل را سپری خواهد کرد که توالی و زمان این مراحل وابسته به متغیرهای مختلفی است که مهمترین آنها دمای محیط نگهداری جسد و رطوبت و شرایط محیطی مجاورتی جسد است؛ مثلا در صورت تدفین جنس خاک مجاور جسد و یا اکسیژن و رطوبت و دمای محیط. ولی متغیرهایی که در زمان فوت و دقایق اولیه حائز اهمیت هستند، زمان پس از مرگ و دمای محیط نگهداری هستند به دلیل وجود این دو متغیر است که صدور سریع جواز دفن و گواهی فوت متوفی و انتقال هر چه زودتر آن به سردخانه، امری منطقیست.

بهتر است برای آشنایی با مراحل مختلف فساد جسد و زمان پیدایش هر کدام نگاهی اجمالی به این مراحل داشته باشیم.

مرحله اولیه فساد بدن:

فساد جسد مراحل مختلفی دارد ولی آن بخشی که خیلی برای نزدیکان متوفی حائز اهمیت است، مرحله اولیه است یعنی همان مراحله‌ای که فساد آغاز شده است و نزدیکان از ایجاد فساد و بوی بد جنازه واهمه دارند و تمایل دارند هر چه زودتر، جسد عزیزشان به سردخانه منتقل گردد.

به این مرحله، مرحله تجزیه داخلی نیز گفته می‌شود، دقیقا ۴دقیقه پس از مرگ بیمار، مرحله اولیه آغاز می‌گردد. در زمان مرگ بلافاصله قلب از حرکت باز می‌ایستد و گردش خون تمام بدن متوقف می‌شود ولی جالب است که بدانید از زمان مرگ تا ده دقیقه، مغز کماکان فعال است، پس می‌تواند مرگ بدن را نظاره کند و سطحی از ادراک نسبت به اطراف توسط متوفی وجود خواهد داشت‌.

مرحله اولیه که معمولا تا سه روز ادامه خواهد داشت شامل رخدادهای زیر خواهد بود که البته همانطور که قبلا عرض کردیم، بازهم تاکید میکنیم این سه روز با درنظر گرفتن متغیرهایی مثل دما، رطوبت و اکسیژن می‌تواند کوتاهتر یا طولانی‌تر شود:

  1. کاهش دمای بدن، از دقیقه چهارم پس از مرگ، به دلیل قطع عملکرد تنظیم دمای بدن، بدن متوفی شروع به سرد شدن میکند و در همین زمان بدلیل جاذبه، تمام خون موجود در جسد در قسمتهای پایینی جنازه جمع شده و ایجاد خونمردگی در سطح تماس جنازه با زمین میکند و در همین حال ظاهر جسد کاملا رنگ پریده و خاکستری خواهد شد، این روند بین ۹تا ۱۲ساعت ادامه خواهد داشت.
  2. جمود نعشی یا سفت شدن ماهیچه‌ها و عضلات که معمولا از دو ساعت پس از مرگ آغاز می‌گردد و گاهی تا سه روز ادامه می‌یابد در این مرحله در سطح سلولی ماهیچه‌ها دچار سفت شدگی و انقباض خواهند شد طوریکه اندامها و پوست جسد کاملا سفت می‌شود که البته از روز ۴ام و بدنبال طی شدن مراحل فساد، مجددا جنازه و عضلات شل خواهند شد.
  3. تجزیه داخلی که از همان دقیقه چهارم استارت آن زده می‌شود با بالا رفتن دی‌اکسید‌کربن در بدن و افزایش اسیدیته در سطح سلولی، روند تجزیه اندامهای داخلی آغاز می‌گردد.

مرحله ثانویه فساد بدن:

پس از طی کردن مراحل اولیه فساد، جسد وارد مرحله ثانویه فساد می شود، همان مرحله‌ای که جنازه ایجاد بوی تعفن خواهد کرد، در این مرحله بدنبال تجزیه داخلی و همچنین فعالیت باکتری‌های موجود در روده و محیط، جسد ورم کرده و تغییر رنگ سبز خواهد داشت. در این مرحله بدلیل تولید گاز سولفید هیدروژن، بوی تعفن از جسد منتشر می‌شود و بدلیل ترکیب این گاز با هموگلوبین موجود در جسد، رنگدانه سبزی تولید می‌شود و جسد سبزرنگ خواهد شد. این مرحله ممکن است چند روز طول بکشد تا اینکه جسد وارد مرحله پایانی یا مرحله پوسیدگی شود که در این مرحله آخر، حشرات، قارچها، باکتری‌ها و جلبکها نیز وارد بازی می‌شوند تا فرایند فساد جسد را تسریع و تسهیل کنند.

در زمان پوسیدگی تمام بافت نرم که شامل پوست و عضلات و اندامهای داخلی هستند، تجزیه شده و از بین می‌روند و در نهایت تنها اسکلت انسان باقی خواهد ماند که فرایند تجزیه استخوانها هم یک پروسه طولانی است که بستگی فراوانی به محیط نگهداری این اسکلت خواهد داشت.

این خلاصه‌ای از روند فساد بدن انسان پس از مرگ بود که تمامی این مراحل برای همه افراد مشترک است ولی زمان ایجاد و سرعت آن وابسته به متغیرهای مختلفیست که بصورت گذرا به آنها اشاره کردیم.

از این مطلب نتیجه می‌گیریم که بهتراست پس از تایید مرگ متوفی برای به تاخیر و تعویق انداختن فرایند فساد جسد، جنازه را پس از صدور گواهی فوت و جواز دفن هر چه زودتر به سردخانه منتقل کنیم که خدای نکرده با دیدن حتی مراحل اولیه فساد دچار تشویش بیشتر نگردیم و ضمن اینکه بر اساس آموزه‌های دینی، آرامش روح بیشتری را نیز نصیب عزیز از دست‌رفته‌مان گردانیم.  

تماس با مرکز خدمات پرستاری از سالمندان

گواهی فوت اورژانسی در منزل

برای استفاده از خدمات سها در تمام نقاط تهران در کوتاه ترین زمان، تنها کافی است در هر موقع از روز با سها تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی نمایند.

همکاری با سها

از پزشکان عمومی یا متخصص پزشکی قانونی دارای دفترچه گواهی فوت جهت همکاری دعوت به عمل می آید. برای همکاری با سها فرم را پر کنید.

مزیت‌های مرکز سها

مدیریت تخصصی

نظارت شبانه روزی مسئول فنی

نظارت مستقیم وزارت بهداشت

رویکرد علمی در پرستاری

قیمت مناسب خدمات

پرستار خصوصی در منزل

پاسخگویی شبانه روزی

پشتیبانی آنی پزشکی و پرستاری

مشاوره تلفنی آنی با متخصصین

پرسش های متداول درباره صدور گواهی فوت در منزل

گواهی فوت در منزل شامل چه رنج سنی می شود؟

سن در نظر گرفته شده برای صدور گواهی فوت در منزل، از نوزاد 7 روزه به بالاست. البته در مورد مرگ های 50 سال به پایین در منزل، حساسیت بیشتری وجود دارد و اگر فرد فوت شده جوان بوده و تاریخچه بیماری مزمن و مشخصی نیز ندارد در بیشتر موارد به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.

چه مدارکی را باید به پزشک برای صدور گواهی فوت در منزل ارائه کرد؟

کارت ملی، شناسنامه عکسدار، مدارک پزشکی (مربوط به بیماری قبلی و اخیر که منجر به فوت متوفی شده است)

در چه زمان هایی میتوان گواهی فوت را در منزل دریافت کرد؟

با توجه به اینکه افراد در هر زمانی از شبانه روز ممکن است فوت کنند و نیاز دارند تا سریع مراحل را پس از فوت انجام دهند، مرکز سها پزشکان متخصص خود را به صورت شبانه روزی به منزل متقاضیان اعزام میکند.

برای چه افرادی میتوان گواهی فوت را در منزل صادر کرد؟

لیست کامل ویژگی های افرادی که میتوان گواهی فوتشان را در منزل دریافت کرد در همین صفحه آمده است اما به طور کلی افراد سالمند و افرادی که دارای بیماری زمینه و مزمن تشخیص داده شده هستند.

دیدگاه در سها سنتر

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

8 پاسخ

  1. با تشکر از پرسنل خدوم مرکز سها و پزشکان مجرب و معتمد این مرکز
    آرزوی توفیق برای شما عزیزان دارم

  2. سلام من میخواستم تشکر کنم از سها من پدربزرگم بعد از یک دوره بیماری فوت شدند و با اینکه شب بود پزشک خیلی سریع آمد و گواهی فوت را صادر کرد

    1. سلام
      خدا رحمت کنه پدربزرگتون رو امیدواریم در آرامش باشند
      خوشحالیم در این شرایط تونستیم کمکی به شما کرده باشیم

  3. 1-آیا پزشکی قانونی میتواند، مانع صدور گواهی فوت(جواز دفن) توسط پزشگان بهداشت در خصوص فوتی هایی با مرگدطبیعی شود و آیا درصورت جلو گیری غیر فانونی هست طبق کدام ماده قانونی
    ۲-آیا صدورگواهی فوت(جوازدفن)وظیفه ذاتی کلیه پزشکان دارای نظام پزشکی هست

    1. ۱. سازمان پزشکی قانونی، ارگانیست زیر نظر قوه قضاییه کشور، این سازمان در مواردی که دادستان و یا قاضی درخواست بررسی علت فوت را صادر کنند و یا درصورت موارد فوت مشکوک (که در قانون مشخص گردیده) و با ارجاع مقام انتظامی یا قضایی، علت فوت را بررسی می‌کند.
      ۲‌. بر اساس قوانین ثبت شده در وزارت بهداشت و تایید شده توسط سازمان نظام پزشکی کل کشور، هر پزشکی قادر به تایید فوت هر فردی هست ولی صدور جواز دفن و گواهی فوت بصورت رسمی و قانونی که مورد قبول سیستم قضایی کشور باشد، نیازمند تایید صلاحیت پزشک مربوطه و تایید وزارت بهداشت و اخذ دفترچه صدور گواهی فوت از آن وزارتخانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + بیست =

‫5/5 ‫(3 نظر)

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل