همه چیز درباره پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل

سکته-مغزی-در-منزل

برای اطلاعات کامل درباره شرایط و هزینه مراقبت و پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل با شماره های مرکز تماس بگیرید تا کارشناسان سها پاسخگوی شما باشند.

 

مراقبت و پرستاری از بیمار سکته مغزی

بسیار اهمیت دارد که پس از سکته مغزی چگونه از بیمار مراقبت شود زیرا این مواظبت و پرستاری می‌تواند به بهبود و بازگشت حدودی سلامتی بیمار کمک کند. مسلماً تصور قریب به اتفاق افراد این است که سکته مغزی نقطه پایانی برای انجام حرکات ارادی بیمار است. سکته مغزی به وسعت آسیبی که به مغز وارد می کند می تواند سبب ایجاد محدودیت حرکتی و آسیب های جدی دیگر باشد اما مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل و یا بیمارستان می تواند به کم یا برطرف شدن نسبی علائم حاد بیماری و همچنین به برگرداندن علائم حرکتی فرد کمک شایانی نماید.

دانستن چگونگی انجام مراقبت های پرستاری و پزشکی بر بالین بیمار سکته مغزی در خانه می تواند تأثیرات شگرفی در برگردادن نسبی حرکت در بیمار داشته باشد و با این عمل یأس و نا امیدی در بیمار و خانواده او تا حدودی جای خود را به امید و تلاش برای بهبودی بهتر و زودتر می دهد. در کنار مراقبت از بیمار، همچنین نیاز است که پزشک بیمار در جریان فرایند بهبود او باشد، که برای این موضوع میتوان از ویزیت متخصص در منزل بهره برد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر صفحه ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل را نیز میتوانید بخوانید.

 

وظایف فردی که پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل را به عهده دارد

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل می‌تواند نقش مهمی در بهبود وی ایفا کند. اینجا چند نکته مراقبتی مهم که باید پرستاران این بیماران، به آن ها دقت کنند ذکر شده است:

  • تأمین آرامش: ایجاد محیطی آرام و بی‌ سر و صدا به دور از نورهای خیره کننده و صداهای بلند.
  • نظارت بر علایم و نشانه‌ها: نظارت بر علایم و نشانه‌ های احتمالی مانند فریاد زدن، سرگیجه، یا هر علامت دیگر.
  • مراقبت از پوست و حفظ تمیزی: مراقبت از پوست بیمار و جلوگیری از خشکی آن و همچنین جابجا کردن بیمار بی تحرک و تمیز نگه داشتن بستر و لباس‌های او از آلودگی و تعفن.
  • تغذیه مناسب: مراقبت از تغذیه صحیح و متناسب، مصرف مواد غذایی با پروتئین سالم، میوه ها و سبزیجات برای افزایش بهبودی و ایجاد انرژی لازم.
  • ایجاد محیطی امن و بی خطر: برداشتن اشیای تیز و خطرناک از اطراف بیمار، استفاده از ترمز فرش و نصب دستگیره به دیوار در حمام و سرویس بهداشتی برای جلوگیری از سقوط بیمار.
  • تمرینات فیزیکی: دادن تمرینات فیزیکی سبک و ملایم برای افزایش قدرت و حرکت بیمار و همچنین انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل
  • مدیریت داروها: دقت و ممارست بر مصرف به موقع داروها و رعایت دستورات پزشکی.
  • پشتیبانی روانی: ارائه حمایت روانی و انگیزه به بیمار و اینکه بداند پرستاری از او به درستی انجام می شود و هیچوقت تنها گذاشته نمی شود.
  • کنترل علائم داخلی بیمار: کنترل هر روزه وضعیت بیمار اعم از: کنترل فشار خون در منزل، ضربان قلب، قند خون و ….

 

پرستار-سکته-مغزی-در-منزل

 

سایر خدمات سها: پرستار سالمندان در منزل

 

سکته مغزی چیست و چه نشانه ها و علائمی دارد؟

سکته مغزی یک حادثه است که به دلیل کاهش یا قطع شدن جریان خون، به یک قسمت از مغز خون نمی رسد. این امر بستگی دارد به عواملی مانند لخته‌های خونی، پلاکت‌ها و توده های چربی موجود در دیواره عروق خونی و مواد دیگر که باعث می‌شوند قسمتی از مغز به طور قطعی یا جزئی از اکسیژن و تغذیه محروم شود.

علائم و نشانه‌های سکته مغزی می‌ تواند بسته به نوع سکته از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. درمان سکته مغزی عموماً نیاز به تشخیص سریع و مداخله پزشکی دارد. به همین دلیل شناخت علائم آن و اقدام فوری برای درمان می‌تواند برای پیشگیری از آسیب‌های جدی و کاهش عوارض آن مفید باشد.

بنابراین در صورت تجربه هر یک از علائم آن، بهتر است فوراً به مراکز پزشکی مراجعه شود تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود. شایع ترین علائم سکته مغزی شامل موارد زیر است:

  1. ضعف یا فلج یک طرف بدن: شخص ناتوانی یا فلجی در یکی از اندام ‌های بدنش را تجربه می کند مثل دست پا یا صورت که معمولاً این ضعف یا فلج شدن بیشتر در یکی از طرفین بدن ایجاد می شود.
  2. مشکل در گفتار: شخص ممکن است اختلال در گفتار پیدا کند. از جمله سختی در تلفظ و ادای کلمات و یا ناتوانی کامل در فهمیدن صحبت‌های دیگران.
  3. سرگیجه یا سردرد شدید: یکی از علائم سکته مغزی می تواند سرگیجه یا سردرد ناگهانی و شدید باشد.
  4. از دست دادن توازن و تعادل: شخصی که دچار سکته مغزی شده باشد در حفظ تعادل خود مشکل پیدا می کند که معمولا همراه با سرگیجه می باشد.
  5. از دست دادن دید یا عارضه دوبینی: فرد ممکن است دید خود را از دست داده و یا دچار دوبینی در یک یا هر دو چشم خود شود. (در این مورد ویزیت چشم پزشک در منزل نیز ممکن است مفید باشد)
  6. درد در ناحیه‌ی صورت یا درد سینه: در برخی موارد، شخص دچار درد یا فشار شدید در ناحیه‌ صورت یا قفسه سینه می شود.
  7. گیجی و احساسات ناخوشایند: فرد در هنگام سکته مغزی ممکن است احساس گیجی، تاریکی یا احساسات ناخوشایند دیگر داشته باشد.
  8. مشکل در بلعیدن: در این زمان احتمالاً فرد از بلعیدن خودداری می کند. زیرا این امر برایش دردناک و سخت می شود.

از علائم دیگر می توان به داشتن سوزش در بعضی از قسمت های بدن، اختلال در حافظه کوتاه یا بلند مدت و در مواردی نیز بی اختیاری در ادرار را نام برد.

 

داروهای کنترل و درمان سکته مغزی

درمان بیماران سکته مغزی بستگی به نوع سکته، زمان تشخیص و وضعیت عمومی بیمار دارد. همچنین حتماً باید توسط پزشک متخصص مدیریت شود زیرا سوای تشخیص نوع دارو؛ توجه به عوارض جانبی و تعاملات دارویی نیز بسیار مهم است و هرگز بدون تشخیص و تجویز، هیچ دارویی نباید به آنها داده شود. برخی از داروهای استاندارد که برای درمان بیماران سکته مغزی تجویز می شوند و باید توسط پرستار بیمار سکته مغزی در خانه به او داده و خورانده شود عبارتند از:

ترمبولیتیک‌ها (Thrombolytics): این داروها برای درمان سکته مغزی ایسکمیک (که به دلیل لخته‌ی خونی اتفاق می‌افتد) استفاده می‌شوند. مثال هایی از این داروها شامل آلتی‌ پلاز (Alteplase) و رتوکسیماب (Reteplase) است. این داروها به طور معمول با نام تجاری ای مانند Activase و Retavase شناخته می‌شوند.

آنتی ‌پلاتلت‌ ها:  داروهایی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل و دیپیریدامول به بیمار داده می شود تا جلوی ایجاد لخته‌های دیگر در عروق خونی گرفته شده و احتمال تکرار سکته را کاهش دهند.

آنتی ‌کوآگولانت ‌ها:  این داروها مانند وارفارین (Coumadin) و دابیگاتران (Dabigatran) استفاده می‌شوند تا از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری کنند و ریسک سکته‌ دوباره را کاهش دهند.

داروهای کنترل فشار خون:  اگر فشار خون بیمار بالا باشد، داروهایی مانند ACE inhibitors، بتابلوکرها، کلسیم بلوکرها و دیورتیک‌ ها ممکن است تجویز شوند تا فشار خون را کنترل کنند و ریسک سکته مغزی را کاهش دهند.

مقاله مرتبط: باورهای غلط پزشکی درباره فشار خون

 

پرستاری-از-بیمار-سکته-مغزی

 

سایر خدمات سها: صدور مجوز دفن و گواهی فوت در منزل

 

تغذیه مناسب بیماران سکته مغزی

تغذیه مناسب برای بیماران سکته مغزی بسیار اهمیت دارد زیرا تغذیه صحیح می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی، افزایش قدرت جسمی و ایجاد انرژی لازم برای بهبودی کمک کند.

به طور کلی، تغذیه مناسب بیماران سکته مغزی شامل مصرف مواد غذایی متنوع و متوازن، کنترل مصرف نمک و چربی، و مداومت در پیروی از رژیم غذایی سالم است. همچنین، مهم است که پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل همراه با نظارت پزشک یا متخصص بوده و با تجویز و تأیید دکتر، برنامه تغذیه مناسب برای وضعیت خاص بیمار سکته مغزی تهیه شود. پرستار بیمار سکته مغزی در خانه می تواند با کمک به بیمار برای رعایت و تغذیه موارد زیر در روند بهبود او کوشا باشد:

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین: پروتئین‌ها برای تعمیر و بازسازی بافت‌های بدن بسیار مهم هستند. در پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل، خوراندان مقدار متعادل و درست از غلات کامل، ماهی، مرغ، تخم ‌مرغ، روغن زیتون، لبنیات کم چرب و حبوبات به بیمار، می تواند به سلامتی دستگاه گوارش او کمک کرده و ریسک بروز برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد و به تعاقب؛ روند بهبودی بیمار را تسریع بخشد.

مصرف میوه‌ ها و سبزیجات: مصرف مواد غذایی با فیبر بالا اعم از میوه‌ ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان‌ ها و ویتامین ها می تواند در بهبودی بیماری مثمر ثمر باشد.

– کنترل مصرف نمک: مصرف بیش از حد نمک می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، بنابراین مصرف نمک را باید کنترل کرد و به جای آن از ادویه‌ها و افزودن طعم‌ دهنده‌های طبیعی مانند آویشن، زعفران و ادویه‌ های دیگر استفاده کرد.

– مصرف مواد چربی سالم: کنترل و پرهیز از مصرف چربی های ناسالم و کلسترول؛ و تغذیه با مواد چربی سالم مانند روغن‌ های نباتی (مانند روغن زیتون)، آجیل‌ها و ماهی ‌های چرب (مانند ماهی ‌های حاوی امگا۳) می‌تواند به سلامتی عروق و قلب کمک کند. (+)

– مصرف آب: از دیگر مواردی که رعایت آن می تواند کمک به بهبود بیمار سکته مغزی داشته باشد نوشیدن آب و مایعات کافی است. آب با کنترل دمای بدن و تعادل در الکترولیت ها از لخته شدن خون جلوگیری کرده و باعث بهتر شدن عملکرد مغز شده و از تشدید مشکلات مرتبط با سکته مغزی جلوگیری می کند.

 

سخن آخر

هنگام مراقبت و پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل موارد مختلفی را باید در نظر داشت که یکی از مهم ترین آنها انتخاب یک پرستار خوب برای این کار است. از ویژگی های یک پرستار خوب برای بیماران سکته مغزی در منزل، می توان به این موارد اشاره کرد:

داشتن نظم و انضباط، آماده بودن برای شرایط بغرنج، قابل اعتماد بودن، رعایت کردن بهداشت فردی و رسیدگی به بهداشت بیمار، حسن خلق و داشتن حوصله فراوان، توان جسمی برای کمک به بیمار، گذراندن دوره ها و تخصص های مربوط به پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل.

 

‫5/5 ‫(6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یازده =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل