آیا میتوان زمان مرگ بیمار را پیش‌بینی کرد؟

پیشبینی-زمان-مرگ-بیمار

(اطلاعات کامل درباره صدور گواهی فوت در منزل)

 

حتما با این جمله که پزشکان بیمارستانی، بیماری را به اصطلاح << جواب کرده‌اند و گفته‌اند که او را اذیت نکنید و ببرید منزل >> آشنایی دارید و حتما به گوشتان خورده است.

معنا و مفهوم این جمله در حقیقت بیان اند استیج (END STAGE) بودن بیمار است؛ یعنی شرایط بیمار وارد پروسه بی‌بازگشت شده و مرگ بیمار قریب‌الوقوع است و نمی‌توان از رخداد مرگ پیشگیری کرد. و از طرفی، این بیماران در صورت احیا و به فرض بازگشت در زمان ایست قلبی هم شرایط خوبی نخواهند داشت، بنابراین این قبیل بیماران را در زمان ایست قلبی حتی احیا (CPR) هم نمی‌کنند. در حقیقت پزشکان از این بیماران قطع امید کرده‌اند و در تمام دنیا هم، این روند وجود دارد و زمانی‌که بیمار وارد پروسه بی‌بازگشت قرار می‌گیرد، هم به دلیل عدم مفید بودن اقدامات بیمارستانی و هم به دلیل کاهش بار کاری بیمارستانی و جهت تمرکز بیشتر پرسنل و خدمات و امکانات بیمارستان بر روی بیمارانی که شرایط بهتری دارند و هنوز وارد مرحله بی‌بازگشت نیستند این بیماران را ترخیص می‌کنند. چون‌که حضور بیمارانی که انداستیج بوده و مرگ قریب‌الوقوع دارند، بار اضافی بی‌موردی بر بیمارستان وارد کرده، چه در مورد اشغال تخت آی‌سی‌یو و چه در زمینه تحلیل و فرسایش پرسنل.

و از یک دیدگاه دیگر که همان دیدگاه بستگان است و از دیدگاه عاطفی بیان می‌گردد، به اصطلاح خود بستگان بیمار << داخل بیمارستان بیمارشان اذیت خواهد شد و آزار مضاعف خواهد دید >> چون این بیماران دیگر رگهای مناسبی جهت تغذیه وریدی نخواهند داشت، لوله معده دارند و قادر به غذاخوردن نیستند، مرتبا باید بدلیل بی‌اختیاری ادرار و مدفوع نظافت شوند و بدلیل حضور در آی‌سی‌یو، محدودیتها و دردسرهای ویژه‌ای برای همراهان دارند و به این دلایل هم بستگان ترجیح می‌دهند که این بیماران دیگر داخل بیمارستان نباشند و لحظات باقی‌مانده عمرشان را در منزل خود و کنار عزیزانشان به پایان برسانند.

در بسیاری از کشورها هم، قانون اوتانازی (Eutanasia) در مورد این بیماران وجود دارد که معنای آن مرگ خوب است و بنا به درخواست بیمار، پزشکان اجازه خواهند داشت که با استفاده از روشهای بی‌درد، بهترین و سریعترین مرگ را در بیمار القا کنند. این قانون در سوییس، اسپانیا و بعضی ایالات آمریکا و کانادا و نیوزیلند و برخی کشورهای دیگر بصورت قانون تصویب گردیده‌است که در کشور ما این قانون وجود ندارد و هرگونه عمل یا پیشنهادی در این رابطه غیرقانونی و جرم تلقی می‌گردد چه از طرف کادر بیمارستان و چه از سمت بستگان و خود بیمار.

 

مرگ-بیمار

 

خدمات سها: پانسمان زخم بستر در منزل

 

پس از ترخیص بیمار و قطع امید پزشک معالج، مهم‌ترین سوال بستگان این است که بیمار ما تا کی زنده‌است؟

واقعا با قاطعیت نمی‌توان ساعت و روز خاصی را تعیین کرد. بارها مشاهده می‌کنیم که بستگان با اصرار روز دقیق فوت بیمارشان را سوال می‌کنند که آمادگی برای فوت داشته باشند و از قبل اقدامات لازم مثل اخذ گواهی فوت و امور کفن و دفن بیمار را انجام دهند، ولی در هیچ کجای دنیا نمی‌توان روز دقیق فوت را مطرح کرد و بستگی مستقیم به شرایط بیمار خواهد داشت ولی می‌توان بصورت تقریبی، زمان مرگ را پیش بینی کرد که آن هم بر اساس شرایط بیمار است.

مثلا اگر بیماری در مرحله انداستیج بیماری، دچار عفونت و  شوک سپتیک یا MODS (آسیب ارگا‌نهای داخلی) شده باشد، مرگ بیمار بسیار نزدیک و قریب‌الوقوع خواهد بود و می‌توان گفت که مرگ وی طی ساعات یا یکی دو روز آینده رخ خواهد داد‌. یا بیماری که بدنبال خونریزی شدید دچار کمخونی شده یا دچار شوک هیپوولومیک شده ‌است، قطعا در چندساعت آینده یا یکی دو روز آینده فوت خواهد شد. یا بیماری که افت شدید اکسیژن دارد و حتی با دستگاه هم افزایش اکسیژن رخ نمی‌دهد، نارسایی قلبی شدید یا نارسایی ریوی شدید دارد و مرگ بیمار قریب‌الوقوع است.

و بطور خلاصه، تعیین زمان مرگ بصورت تقریبی فقط بر اساس آسیب ارگانهای حیاتی مهم یعنی قلب، ریه، کلیه و کبد و مغز امکان‌پذیر است. در صورتیکه شواهدی از اختلال شدید و حاد در عملکرد این ارگانها مشاهده گردد، میتوان زمان تخمینی مرگ را پیش‌بینی کرد.

پس باز هم تاکید میکنم فقط زمانی می‌توان موعد مرگ را با دفت بالاتر و تقریب کمتر پیش‌بینی کرد که نقص و نارسایی و اختلال عملکرد ارگانهای حیاتی بصورت حاد و شدید رخ داده باشد که شواهد این اختلالات توسط پزشک معاینه کننده، قابل اندازه‌گیری و سنجش و تایید باشد.

در حقیقت همین آسیب و اختلال عملکرد ارگان، علت نهایی فوت بیمار هم خواهد بود و این تابلوی نهایی بیمار همان عللی خواهد بود که در گواهی فوت و جواز دفن بیمار، ثبت می‌گردد.

یعنی علت نهایی مرگ همین تابلوی بیماری در روزهای آخر است مثل نارسایی کلیه یا نارسایی کبد یا شوک سپتیک یا شوک هیپوولومیک.

پس اینکه در زمان قریب‌الوقوع بودن مرگ، بیمار توسط پزشک در منزل معاینه گردد و شرایط بیمار بررسی شود برای صدور گواهی فوت و جواز دفن وی، بسیار مهم و کمک‌کنننده‌است که علل اصلی و نهایی فوت هم تایید و تعیین گردد و اگر همان پزشک معاینه کننده بیمار در انتها هم گواهی فوت را در صورت فوت، صادر کند بسیار بهتر و علمی‌تر خواهد بود. در این رابطه ما در مرکز سها در زمان انداستیج شدن بیمار و تخمین و پیش‌بینی قریب‌الوقوع بودن مرگ بیمار در کنار شما عزیزان خواهیم بود و شرایط آخر بیمار و سناریوهای احتمالی فوت بیمار را توسط پزشک متبحر این حوزه برای شما ترسیم گردیده و توضیح خواهیم داد و درصورت فوت نیز، گواهی فوت و جواز دفن بیمارتان توسط همان پزشک که در جریان کامل روند بیماری متوفی بوده، با علل مرگ مشخص، صادر خواهد گردید که در این رابطه دچار سردر‌گمی و ابهام نباشید.

برای اطلاعات بیشتر از خدمات پزشکی سها صفحه پزشک در منزل را ببینید.

 

شاد و سلامت باشید.

نوشته شده توسط: دکتر مرتضی نجاتی صفا

 

‫5/5 ‫(6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شش =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل