مزایای پرستار خانم در منزل برای سالمندان

پرستار خانم جهت سالمند

(اطلاعات کامل درباره استخدام پرستار سالمند در منزل)

آمار نشان می‌دهد که سالمندان با پرستار خانم راحت ترند که البته این انتخاب دور از انتظار هم نیست، زیرا مطالعات نشان داده است که پرستار خانم جهت سالمند باعث بالا رفتن روحیه و ایجاد آرامش در سالمند شده و همچنین افزایش قابل توجهی در روند بهبودی او در مقایسه با پرستار آقا و یا سرای سالمندان دارد.

از اولین و مهم ‌ترین مرحله پرستاری از سالمند، می توان برقراری ارتباط موثر را نام برد. بانوان در ارتباط برقرار کردن با افراد موفق تر از آقایان هستند. سعه صدر و صبوری در کارها و فعالیت های سخت خانگی و پرستاری در خانم ها بیشتر از آقایان است. استفاده از کلام و دلجویی و نوازش کردن نیز جزو اعمالی است که ارائه آن ها در خانم ها بیشتر از آقایان دیده شده است.

در بعضی از خانواده‌ها با در نظر گرفتن جنس و نیاز سالمند، فرهنگ، عقاید و محدودیت‌های مذهبی سالمند و خانواده او، با وجود توانایی بالای پرستار مرد، تقاضای پرستار خانم می دهند. این موضوع درباره سالمندانی که بیمار نیز باشند و یا نیاز به استفاده از پوشک داشته باشند بیشتر جلوه می کند. گاهی سالمند از بازگو کردن درد و ناراحتی خود به پرستار مرد امتناع کرده و باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شوند.

 

دلایل نیاز به پرستار سالمند خانم

سالمندی بیماری نیست اما گاهی در کنار بیماری هایی که به علت کهولت سن ایجاد می شود، بالا بودن سن هم، مانند بیماری مزمن عمل می کند و مدیریت این بیماری ها و شرایط پیری می تواند پیچیده و دشوار باشد، اگرچه ویزیت سالمندان در منزل توسط پزشک در این موارد لازم است، پرستار سالمند میتواند کمک بسیار بزرگی برای سالمندان و خانواده آنها باشد.

به علت تکنولوژی و پیشترفت علم که باعث بالا رفتن سن در افراد می شود، اکنون در جوامع زیادی نیاز به پرستار سالمند زیاد شده است. کهولت و ضعف بدن در سالمندان آن ها را محتاج مراقبت های ویژه می کند. همچنین بعضی سالمندان کم حوصله و گاهی بدخلق و یا بهانه جو می شوند و پرستار آن ها باید با سعه صدر و تخصص از آن ها مراقبت کند.

وظیفه پرستار سالمند رسیدگی به امور شخصی و روزمره و وضعیت سلامت فرد کهنسال است. این افراد می توانند دارای مدرک بهیاری و پرستاری بوده و یا به صورت تجربی در این حیطه فعالیت داشته باشند. در هر دو صورت او کسی است که یکی از مهم ترین نقش ها را در مسائل پزشکی و درمانی ایفا می کند.

 

پرستار سالمند خانم

 

وظایف پرستار خانم سالمند

به طور معمول، وظایف پرستار خانم سالمند با پرستار آقا تفاوت قابل توجهی ندارد. بیشترین تفاوت در ایجاد ارتباط عاطفی و کلامی با سالمند است که در خانم ها بیشتر از آقایان دیده شده.

وظایف پرستار سالمند کاملا وابسته به شرایط سالمند و درخواست خانواده اوست، گاهی سالمند فقط دارای کهولت سن و بیماری های جسمی و روحی مربوط به سن بالاست که به رسیدگی و پرستاری عمومی نیازمند است و گاهی نیاز به پرستار متخصص دارد زیرا علاوه بر مشکلات سن و سال بیماری های تخصصی تری دارد و پرستار باید بتواند مثلا تزریقات مورد نیاز سالمند را در منزل انجام دهد یا در درمان زخم بستر سالمند کمک کند.

در زیر وظایف عمومی و تخصصی پرستار سالمند تیتر شده است:

  • کنترل علائم حیاتی سالمند (ضربان قلب، فشار خون، قند خون سالمند و …)
  • انجام کلیه تزریقات سالمند (آمپول و سرم و …)
  • صحبت و ارتباط گرفتن با سالمند
  • ایجاد سکوت و آرامش مورد نیاز سالمند
  • تعویض پانسمان سالمند
  • شستشو و پانسمان زخم بستر سالمند
  • کنترل مصرف دارویی سالمند
  • نظافت اطراف سالمند
  • کمک به حرکت سالمند ناتوان
  • دستیاری پزشک معالج و انجام مراقبت های پزشکی
  • کمک به انجام کارهای شخصی مانند دستشویی رفتن، تعویض پوشک، استحمام، غذا خوردن، لباس پوشیدن و …
  • همراهی کردن سالمند در بیرون رفتن از منزل
  • مراقبت از امنیت سالمند در منزل
  • پر کردن اوقات فراغت سالمند (تفریخ، خرید، مطالعه، تماشای تلویزیون و …)
  • درمان حمایتی برای کنترل درد یا استرس
  • استفاده از تجهیزات پزشکی برای سالمند بیمار
  • مراقبت های پس از جراحی
  • انجام دادن حرکات توانبخشی برای سالمندان سکته مغزی
  • ارسال گزارشات روزانه سالمند بیمار به طور مرتب به پزشک او

 

پرستار جهت سالمند خانم

 

مشکلات سالمندان که پرستار خانم میتواند در آنها کمک کند

سالمند با مشکلات زیاد جسمی و روحی و روانی روبرو است که تعدادی از آن ها به علت بالا رفتن سن است و برخی به علت بیماری های زیادی که در این سن عارض می شود و تعدادی دیگر به علت رفتارهای ناشایست اطرافیان به وجود می آید. می توان به این مشکلات در سالمندان اشاره کرد:

تنهایی

احساس تنهایی در هر سنی آزار دهنده است به خصوص در سن پیری و از کار افتادگی. اگر فرد سالمندی در کنار مشکلات سن و سال خود حس تنهایی به علت کنار گذاشته شدن، خسته شدن اطرافیان از او و یا احساس سربار بودن را داشته باشد به زودی از پای در می آید.

پرستار خانم جهت سالمند به این معنا نیست که سالمند را فراموش کرده تنها بگذارند بلکه می تواند کمک کند که خانواده سالمند کمتر نگران مشکلات او باشند.

مشکلات حرکتی

ناتوانایی‌های جسمی در جوانی نیز آزاردهنده است چه برسد به مشکلات حرکتی که در پیری عارض می شوند. این که  سالمند برای کارهای خود نیاز داشته باشد از یک نفر کمک بگیرید او را آزار می دهد اما برخی مشکلات را نمی‌توان به راحتی از بین برد. مشکلات حرکتی مثل پادرد، کمر درد از مواردی است که با افزایش سن همراه است. البته با استفاده از فیزیوتراپی و ماساژدرمانی در منزل میتوان تا حدی به بهبود حرکت سالمندان کمک کرد اما در مواردی وجود پرستار لازم است.

افراد خانواده گاهی نمی خواهند خود را درگیر این مسئولیت بکنند، گاهی شاید وقت ندارند و یا مشکلات خودشان اجازه این کار را به آن‌ ها نمی ‌دهد و گاهی نیز آگاهی از شرایط جسمی یک سالمند و نحوه مراقبت از او را ندارند و یا حوصله و اعصاب رسیدگی به کارهای او را ندارند. در این شرایط درخواست پرستار خانم جهت سالمند می تواند مشکل را تا حد زیادی مرتفع سازد.

فراموشی

فراموشی یا آلزایمر از بزرگترین مشکلات سالمندی است که باعث اشتباهاتی در خوردن داروها و یا فراموش کردن راه منزل می شود. کمک گرفتن از پرستار خانم جهت سالمند می تواند این معضل را حل کند.

 

شرایط مناسب پرستار خانم جهت سالمند

پرستار سالمند گاهی بیشتر از اعضای خانواده با سالمند وقت می‌گذراند بنابراین طبیعا باید در انتخاب آن ها کمی وسواس به خرج داد. داشتن شرایط زیر در پرستار خانم جهت سالمند ضروری است.

  • آموزش: بسیار مهم است که پرستار سالمند راجع به نحوه صحیح نگهداری و مراقبت کارآمد از سالمندان دانش دانشگاهی و یا تجربی داشته باشد و در صورت ضرورت دوره های مورد نیاز را گذرانده باشد.
  • تجربه: قطعا دانش در کار مسئله مهمی است، اما داشتن تجربه در بعضی زمینه ها و بیماری ها به اندازه دانش مهم است.
  • مسئولیت پذیری: داشتن تعهد و مسئولیت از شاخصه های پرستار خوب است زیرا در غیر این صورت خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری به وجود می آید.
  • صبر و بردباری: می دانیم که پرستار سالمند بودن اصلا آسان نیست بنابراین به صبر و شکیبایی بالایی نیاز است.
  • نظم و پاکیزگی: کارهایی از قبیل تعویض سوند یا پوشک و پانسمان و … نیاز به نظم و پاکیزگی بالا دارد.
  • دقت و احتیاط: چک کردن علائم حیاتی مانند ضربان قلب یا تنفس و گردش خون سالمند دقت بالایی مطلبد.
  • همراهی و همدمی: همراهی کردن سالمند در فعالیت های بدنی و تحرک، تماشای فیلم و … جزو لاینفک پرستاری از سالمند است.

 

پرستاری از سالمند توسط خانم

 

روش های انتخاب پرستار خانم جهت سالمند

برای انتخاب پرستار سالمند دو روش وجود دارد. روش اول این است که پرستار سالمند خود را به صورت خصوصی و از راه های مختلف از جمله معرفی دوستان و آشنایان، آگهی دادن و… انتخاب کنید. روش دوم اقدام از طریق مراکز درمانی مانند سها است.

استخدام پرستار خانم جهت سالمند به صورت شخصی

در این روش احتمال دارد این مشکلات به وجود بیایند: نبودن نظارت مستقیم بر کار، نداشتن تعهد کاری، نداشتن اطلاعات از سوابق کاری پرستار، اطلاع نداشتن از سوء پیشینه پرستار، امکان ترک کار توسط پرستار، نداشتن جایگزین در صورت ترک کار پرستار، احتمال بروز مشکل برای سالمند به دلیل نابلد بودن پرستار

استخدام پرستار خانم جهت سالمند از مرکز خدمات پرستاری

این روش این مزایا را دارد: وجود نظارت کافی بر کار پرستار، وجود اعتماد به کار پرستار و تعهد او، رضایت سنجی ماهانه توسط واحد نظارت مرکز، وجود مدارک تحصیلی و عدم سوء پیشینه، جایگزینی سریع پرستار در صورت عدم رضایت مشتری

 

هزینه خدمات پرستار خانم جهت سالمند

مسلما استخدام پرستار سالمند هزینه بردار است. ولی خانواده ها با درنظر گرفتن زمانی که باید خودشان صرف نگهداری از سالمند بکنند و اشکالات و عوارضی که این کار بر خانواده و سالمند تحمیل می کند و یا گذاشتن سالمند در مراکز مراقبت از سالمند که هم از نظر هزینه کم خرج نیستند و هم از نظر عاطفی مشکلات زیادی برای سالمند ایجاد می شود متوجه ضرورت برخورداری از خدمات پرستار سالمند می شوند.

هزینه خدمات پرستاری و مراقبتی به صورت سالیانه توسط شورای عالی بیمه و خدمات درمانی به مراکز خدمات مراقبتی ابلاغ می‌شود. اما باید در نظر داشت که شرایط خانواده ها و خدماتی که از پرستار انتظار دارند می تواند بر هزینه تاثیرگذار باشد. بنابراین قیمت پرستار خانم جهت سالمند را باید با توجه به شرح وظایف او و مشکلات سالمند مشخص کرد و چون شرح وظایف برای هر سالمندی متفاوت است، پس نمی‌توان قیمت پرستار سالمند را به طور دقیق مشخص کرد.

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل