همه چیز درباره ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل

متخصص مغز و اعصاب در منزل

(اطلاعات کامل درباره اعزام پزشک به منزل مرکز سها)

در زمانه فعلی بیماری و مشکلات مغز و اعصاب بسیار شایع است و هر چه سن بالاتر می رود خطر ابتلا به آن بیشتر می شود بنابراین نیاز به وجود متخصص مغز و اعصاب نیز بیشتر از پیش حس می شود.

متخصص مغز و اعصاب یا همان نورولوژیست، به فردی گفته می شود که پس از گرفتن مدرک پزشکی عمومی، چهار سال دیگر باید در کلاس های مرتبط با مغز و اعصاب تحصیل کند تا تخصص این رشته را به خود اختصاص دهد و پس از اتمام دوره های تکمیلی مربوط به مغز و اعصاب، در رشته های مربوطه دیگر از قبیل سردرد، خواب، بیماری های مرتبط با حرکت و … ، به شکلی فوق تخصصی به درمان مشکلات بیماران خود بپردازد.

 

موارد کنترل سیستم عصبی

سیستم عصبی در بدن شامل شبکه ای بسیار پیچیده و تخصصی است که کنترل تمامی تعاملات فرد و محیط اطراف را به عهده دارد. موارد زیر تحت کنترل سیستم عصبی قرار دارند:

  • 5 حس بدن شامل بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه
  • اعمال ارادی و غیرارادی مانند حرکت، تعادل و بلعیدن، نوشتن، کنترل ادرار و …
  • عملکرد سیستم هایی مانند فشار خون یا تنظیم حرارت بدن
  • تفکر و تعقل، هوشیاری، یادآوری خاطرات و گفتار

 

مغز و اعصاب در منزل

 

پیشگیری از مشکلات و بیماری های مغز و اعصاب

با انجام اقدامات زیر می توان احتمال بروز مشکلات مغزی و عصبی را کاهش داد :

انجام ورزش منظم و بدون استرس: ورزش منظم با تنظیم سوخت و ساز و کاهش عوامل لختگی خون، استرس را دور می کند و جلوگیری می کند از مشکلات مغزی و عصبی و دیگر نیازی به خدمات ویزیت پزشک مغز و اعصاب در منزل نیست.

عدم استعمال دخانیات: استعمال دخانیات عروق را تنگ کرده و فشار به قلب، مغز و ریه آورده و با ایجاد مشکلات مغزی، عصبی، نیاز به درخواست ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل را به دنبال دارد.

رژیم غذایی متعادل: رژیم غذایی متعادل که کم چرب و کم نمک بوده و مملو باشد از ویتامین ها همراه آب و فیبر یا سبوس فراوان، با ترمیم بافت های عصبی نیاز به ویزیت متخصص مغز و اعصاب در خانه را کاهش می دهد.

کنترل فشار خون و دیابت: کنترل فشار خون و دیابت از بروز مشکلات سیستم عصبی کاسته و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود.

استراحت کافی: در هر شرایطی استراحت کافی باعث ریلکس شدن و کاهش فشارهای عصبی روزمره شده و احتمال بروز مشکلات مغزی، عصبی را کاهش می دهد.

عدم مصرف الکل و دارو: مصرف زیاد یا دراز مدت الکل و داروهای غیرمجاز باعث بروز عوارض جانبی برای سیستم عصبی می شود. تا می توان باید از مصرف این ماده اجتناب کرد.

افزایش تمرکز: با بالا بردن تمرکز از طریق یادگیری مهارتهای جدید، نت برداری، دید مثبت و انجام بازی یا تمرینات و کارهای فکری می توان آلزایمر را که از مشکلات مغزی عصبی است کاهش داد.

محافظت از خود: با محافظت از خود می توان درصد ضربه به سر و عوارض عصبی و مغزی را کاهش داد.

 

بیماری های مغز و اعصاب

با بروزعلائم زیر در فرد می توان از خدمات ویزیت پزشک مغز و اعصاب در منزل کمک گرفت:

  • مننژیت: این بیماری عصبی در اثر التهاب پرده های پوشاننده مغز و نخاع ایجاد می شود. عامل آن ویروس یا باکتری است. حالت تهوع و استفراغ مداوم از علائم آن است.
  • تشنج و صرع: یک بیماری عصبی است که مرتبط است با فعالیت الکتریکی و غیرطبیعی مغز.
  • بیماری آلزایمر و زوال عقل: بیماری پیشرونده است که در اثر از بین رفتن تدریجی مغز ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد و از همین رو پرستار در منزل جهت سالمند برای این بیماران بسیار مفید است.
  • سکته مغزی آنوریسم  و فلج کلی بدن یا یک طرف بدن: در اثر لخته شدن خون یا پارگی عروق و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز، ایجاد می شود.
  • میگرن و سردردهای شدید و مزمن: اغلب همراه با حالت تهوع و اختلال در بینایی است.
  • مولتیپل اسکلروزیس: این بیماری مزمن بوده و در اثر آسیب به سلولهای عصبی مغز و نخاع به وجود می آید که با بی حسی عضلانی، اختلال گفتاری، تاری دید و خستگی شدید توأم است.
  • بیماری پارکینسون: این بیماری پیشرونده به علت کمبود دوپامین در مغز ایجاد می شود و نشانه آن لرزش و سفتی عضلات است.
  • تومور مغزی: رشد غیرطبیعی سلول های مغز و اختلال در عملکرد مغز.
  • ضربه مغزی: آسیب به مغز به وسیله یک ضربه خارجی ضربه به سر در اثر سقوط، تصادف یا سندروم تکان کودک و افزایش فشار و خونریزی مغزی و شکستگی جمجمه و تغییر حالت هوشیاری و اختلال موقت یا دائمی عملکردهای شناختی، جسمی، روانی و اجتماعی.
  • سندرم توره و اختلالات عملکردی: یک اختلال عصبی است که همراه است با تیک های غیرارادی و صدای بلند.
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ALS: از بین رفتن تدریجی نورونهای حرکتی سیستم عصبی مرکزی و ام اس یا فلج عضلانی.

 

پزشک مغز و اعصاب در منزل

 

انواع ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل

ویزیت پزشک متخصص مغزواعصاب در منزل را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد:

ویزیت سالمندان

ویزیت سالمندان مبتلا به بیماری های مغزی و عصبی به طور کل شامل این موارد می شود: نظارت مداوم بر وضعیت بیمار، ارزیابی عملکرد بیمار، ارزیابی استرس و مراقبت های تغذیه ای و بررسی مصرف دارو و میزان دوز مصرفی سالمند و مراقبت های بهداشتی پزشکی سالمند. ویزیت سالمند در منزل توسط متخصص مغز و اعصاب علاوه بر کنترل بیماری و پیگیری درمان می تواند با شناسایی زود هنگام بعضی عوارض در سالمند و ارائه راه حل و توان بخشی در منزل باعث کاهش مشکلات و بیماری های حادتر سالمندی شود.

ویزیت حاد و اورژانسی

گاهی بیمار به دلیل حوادث و یا وقایعی مانند سقوط یا عدم تعادل و ضربه مغزی، احتباس ادرار، فشار خون و … دچار وضعیت اضطرار شده و نیاز به خدمات ویزیت متخصص اعصاب در منزل، به صورت فوری و اورژانسی دارند.

ویزیت تسکینی

بیمارانی که دارای بیماری لاعلاج مغز و اعصاب بوده و در منزل روزهای آخر زندگی را می گذرانند گاهی نیاز به درمان های تسکینی دارند از قبیل کنترل درد و علائم نهایی مانند تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ مداوم، خونریزی و گاهی هذیان. اطلاعات بیشتر را درباره بیماران مرحله آخر اینجا بخوانید.

 

سایر خدمات سها: گواهی فوت اورژانسی

 

ویژگی های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب خوب

برای درخواست ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل باید دقت کنید فرد اعزام شده در کنار توانا بودن و ارائه مدرک پزشکی معتبر و سابقه کار و پیشینه عالی باید دارای شرایط زیر نیز باشد:

به نیاز بیمار توجه کند

باید نیاز به امنیت و اطمینان در فرد بیمار را درک کرده و درصدد برآوردن آن برآید. از ایجاد تنش اضافی و ترس در فرد بیمار، خودداری نماید. در صورت وجود ترس و دودلی در بیمار، پزشک موظف است شرایط را برای او توضیح داده و از استرس و نگرانی های او بکاهد.

متعهد و مهربان باشد

یک پزشک خوب باید در برابر تمام ناملایمات و تنش ها، با ملایمت و آرامش برخورد کرده و سعی کند نسبت به بهبود او متعهد باشد و با آرامش بهترین راه های درمانی را توصیه کرده و به کار گیرد.

 

ویزیت مغز و اعصاب در منزل

 

انواع کاردرمانی در منزل

پس از ویزیت متخصص مغز و روان در منزل، برای بهبود وضعیت بیمار، چند نوع مختلف کاردرمانی تجویز می شود که توسط متخصصین و پرستاران در منزل میتوانند انجام شوند. در ادامه به توضیح کوتاهی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاردرمانی جسمی

این نوع از کاردرمانی، با تمرینات کششی و استفاده از وزنه و سایر وسایل کمکی باعث قوی کردن عضله های مختلف بدن شده و به  بهبود فعالیت‌ های روزمره فرد در منزل مانند نشستن روی صندلی، استحمام، استفاده از سرویس بهداشتی، پوشیدن لباس و انجام تکالیف درسی، بازی با اسباب‌ بازی‌ و حتی غذا خوردن کمک می کند. فیزیوتراپی در منزل و حضور متخصص با ابزار مناسب برای این منظور بسیار مناسب است.

کاردرمانی حسی

در کاردرمانی حسی با استفاده از محرک های بویایی و چشایی به تدریج به بازگشت و تعدیل این حواس در بیمار می پردازند.

ماساژ داخل دهان با استفاده از براش های مختص همین کار و کشیدن پارچه‌ هایی با بافت‌ های مخصوص در قسمت های مختلف بدن سعی می‌کنند که سیستم حسی فرد را برگردانده و یکنواخت کنند.

برای ایجاد احساس عمقی بیمار، با استفاده از دستگاه های مخصوص و یا حضور ماساژور در منزل برای ماساژ درمانی، میتوان بر روی مفاصل به تقویت حس عمقی فرد کمک کرد و با بستن باندهای مخصوص بر روی مفاصل، فعالیت حرکتی بیمار را باز گرداند.

کاردرمانی درکی حرکتی

این کاردرمانی به هماهنگی حرکت چشم و دست، یا چشم و پای بیمار می‌پردازد. ویزیت متخصص اعصاب و روان در منزل زمانی که بیماری با آسیب های بینایی و قدرت دید داشته باشد، تمرینات دنبال کردن رد بینایی را توصیه می کند. در این روش برای هماهنگی قدرت چشم ها و دست و همچنین افزایش دامنه دید فرد بیمار کار می شود.

راه رفتن در محیطی دارای چمن، ماساژ کف پا با توپ خاردار، طرح ریزی فعالیت های شبه بازی مانند تعادل بین مهارت‌ های هماهنگ کننده حرکتی مانند پریدن، باعث می شود فرد بیمار بتواند بین حرکت و حواس خود تعادل برقرار کند.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی برای تقویت و آموزش مفاهیم شناختی، همچون شناخت اشیاء و روابط بین آن ها، شناخت رنگ‌ها و معنای عددها و شناخت محیط زندگی فرد می پردازد.

در این روش به تقویت حافظه‌ شنیداری، بینایی و کلامی نیز می پردازند. همچنین بر روی توانایی حرکت و بینایی و تمرکز، از قبیل استفاده از  قیچی و قلم و قاشق و چاقو و … کار می شود.

افرادی که در این حیطه قرار می گیرند بیشتر کودکان طیف اوتیسم، کودکان بیش فعال و کم توجه، کودکان دارای سندروم داون، کودکان با اختلالات یادگیری و … هستند.

کاردرمانی گفتاری

گفتار درمانی از متدهای کاردرمانی است که برای افرادی که مشکل در تکلم و گفتار دارند، تجویز می ‌شود. این متدها برای کودکان و بزرگسالانی است که آسیب های مغز و اعصاب در آن ها باعث عدم تکلم یا اختلال زبانی شده است. این روش می تواند بر خواندن کلمات و نوشتن فرد نیز تأثیر بگذارد.

ویزیت متخصص مغز و اعصاب در خانه می تواند با گفتار درمانی به حل مشکلات تکلم در بیمارهایی که از ضربه و سکته مغزی ناشی از تصادفات و یا حوادثی که منجر به آسیب‌ هایی به قسمت‌ هایی از مغز شده اند، بپردازد.

همچنین گفتار درمانی در افرادی که دچار بیماری‌ هایی نظیر پارکینسون، ام‌ اس و تومورهای مغزی هستند و مغز مبتلا به آسیب‌ های پیش رونده شده و این عوارض در تکلم آن ها نیز تاثیر سوء گذاشته است، بسیار مؤثر واقع می ‌شود.

 

‫5/5 ‫(2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل