آیا ایست قلبی میتواند علت مرگ تلقی شود؟

ایست قلبی به عنوان دلیل فوت

حتما خیلی از ما بارها و بارها این جمله را هم در رسانه‌ها و هم در مجامع عمومی و درمانی شنیده‌ایم که علت مرگ کسی را ایست قلبی عنوان کرده‌اند. ولی آیا واقعا ایست قلبی می‌تواند علت فوت فردی باشد؟

در همین ابتدا باید بگوییم که ایست قلبی، علت اصلی مرگ نیست.

ایست قلبی و از کار افتادن قلب انسان در زمان مرگ، یک معلول است و در تمامی مرگها نهایتا رخ می‌دهد، بنابراین ایست قلبی چون معلول نهایی یکسری علل دیگر است، نمی‌تواند علت مرگ تلقی شود.

در بدن انسان، زمان مرگ، فرایندی آغاز می‌گردد که این فرایند نهایتا منجر به از کار افتادن قلب خواهد شد پس در تمامی افرادی که فوت می‌شوند، درنهایت قلب نیز از کار خواهد افتاد یا به اصطلاح ایست قلبی رخ می‌دهد یا به اصطلاح علمی‌تر ارست قلبی. (اطلاعات کامل درباره متخصص قلب و عروق در منزل)

پس این اتفاق معلول علل اصلی دیگری خواهد بود.

بنابراین علتی که سالهاست به غلط و به اشتباه رایج شده و در ادبیات مردم جاافتاده که فرد بدنبال ایست قلبی، فوت شده‌است، علتی علمی و واقعی نیست. به همین خاطر این علت به عنوان علل چهارگانه موجود در گواهی فوت و جواز دفن توسط پزشک ذکر نخواهد شد. در زمان صدور گواهی فوت، چه گواهی فوت در بیمارستان و چه گواهی فوت در منزل، پزشک صادر کننده گواهی فوت در فرم مخصوص و استاندارد آن باید چهار علتی که بصورت متوالی که به شکل علت و معلول هستند را ذکر کند که ایست قلبی هیچ جایگاهی در این علل ندارد و نباید در فرم ذکر گردد.

 

صحبت پزشک با خانواده بیمار

 

همچنین ببینید: ویزیت سالمندان در منزل

 

علل فوت شامل یکسری اتفاقات و رخدادها یا بیماری‌ها هستند که بصورت متوالی و پشت سرهم پدیدار شده و هر علت حتما باید منجر به علت بعدی شوند و هر علت، معلول رخداد قبلی هستند که همگی در نهایت پروسه مرگ را رقم خواهند زد و در انتها ایست قلبی هم ایجاد خواهد شد.

تشخیص علل فوت، امری دقیق و علمیست و حتما باید پزشک مجرب و دوره دیده این امر آنرا انجام دهد تا بتواند این علل را شناسایی کرده و در گواهی فوت متوفی ذکر کند. پزشک صادر کننده برای فهم و کشف علل فوت، نیاز به بررسی دقیق مدارک پزشکی متوفی دارد و همچنین باید به دقت، جسد متوفی را بررسی و معاینه کند و شرح‌حال روزهای اخیر و وضعیت روزهای آخر قبل از فوت را کامل و دقیق از بستگان و نزدیکان متوفی جویا شود و ایشان هم در جهت یاری رساندن به پزشک، باید تمامی شرایط اخیر متوفی و سوابق قبلی بیماری متوفی را در اختیار پزشک صادر کننده قرار دهند، تا وی بتواند علل فوت را دقیق و صحیح و علمی در فرم مخصوص گواهی فوت درج کند.

پس با این توضیح به‌ خوبی روشن گردید که فرایند صدور گواهی فوت، در عین اینکه قانونی است و یک سند معتبر حقوقی می‌‌باشد، یک فرایند کاملا علمی و دقیق است که نیاز به دانش کافی پزشک صادر کننده و همچنین دسترسی به مدارک پزشکی و همکاری کامل نزدیکان متوفی دارد.

فرم مخصوص گواهی فوت و اطلاعاتی که در آن درج میگردد، بسیار پراهمیت است و هرگز نباید آنرا با بی‌دقتی و بدون آگاهی تکمیل کرد. این فرم یک سند معتبر قانونی است که باید با دقت و دانش کافی تکمیل گردد.

لذا در زمان صدور گواهی فوت، حتما باید مدارک پزشکی متوفی و همچنین مدارک شناسایی وی در دسترس باشد و در اختیار پزشک در بیمارستان یا پزشک در منزل صادر کننده گواهی قرار گیرند، ضمنا فردی از نزدیکان که در ساعات آخر فوت متوفی، کنار وی حضور داشته است و به شرح‌حال روزها و ساعات آخر متوفی، به خوبی مسلط است در دسترس بوده و تمام اطلاعات خود را درباره شرایط اخیر متوفی و سوابق وی، در اختیار پزشک صادرکننده جواز دفن، قرار دهد تا در کمال شفافیت و بدون هیچ نوع شک و تردید و شبهه‌ای، گواهی فوت صادر گردد که در آینده، مشکلات قضایی و حقوقی، باعث آزار خانواده متوفی نگردد و تمام فرایند صدور گواهی فوت و سایر مسائل حقوقی و قضایی درکمال آرامش و شفافیت سپری گردد.

 

صدور گواهی فوت در منزل

 

همچنین ببینید: پرستاری و مراقبت از سالمندان در منزل

 

پس به اهمیت علل فوت و ذکر کردن دقیق آنها در فرم گواهی فوت، پی بردیم لازم به ذکراست علاوه بر علل اصلی چهارگانه گواهی فوت، دو علت دیگر هم باید ذکر گردند که این دو علت، دارای رابطه علت و معلولی با علل‌چهارگانه نیستند ولی در مرگ بیمار نقش داشته‌اند یا احتمال داشته که نقش داشته‌اند.

مثلا فرد سیگاری که بدنبال شکستگی استخوان ران دچار آمبولی ریوی شده است، علت اصلی فوت این فرد آمبولی ریویست، ولی مصرف سیگار در بیمار جزو علل غیرمستقیم فوت است، هرچند این علت رابطه علت و معلولی با شکستگی استخوان ران و ایجاد آمبولی نداشته است ولی می‌تواند بخاطر عوارض قلبی‌ عروقی و ریوی احتمالی که از قبل در بیمار ایجاد کرده است به فرایند مرگ کمک کرده باشد.

پس می بینیم که ذکر کلیه علل منتهی به مرگ چه علل چهارگانه و چه علل غیرمستقیم چقدر حائز اهمیت است و چقدر ذکر این علل نیاز به دقت و بررسی مدارک بیمار و همچنین اطلاعات نزدیکان دارد.

یادمان باشد که در دست داشتن یک گواهی فوت کامل و علمی و دقیق، بهتر از یک جواز دفن ناقص و غیرعلمی خواهد بود، زیرا گواهی فوت یک سند قضایی معتبر است و درصورت وجود هر اتفاقی در آینده سیستم قضایی به عنوان سندی معتبر به آن رجوع خواهد کرد.

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هشت =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل