اطلاعات کامل درباره ختنه نوزادان در منزل

ختنه-در-منزل

برای اطلاع از قیمت و چگونگی انجام ختنه نوزاد و کودک در منزل، و همچنین هماهنگی برای اعزام متخصص با شماره های مرکز سها تماس بگیرید.

امروزه مانند بسیاری از خدمات درمانی و بهداشتی دیگر، میتوان ختنه نوزادان و کودکان را در منزل انجام داد. ما در مرکز سها تلاش داریم تا هر چه بیشتر خدمات مناسب در منزل ارائه دهیم و نیاز خانواده هایی که ترجیح میدهند این خدمات را بجای مراکز درمانی در منزل خود دریفات کنند را برطرف کنیم.

انجام ختنه در منزل مزایای زیادی دارد از جمله راحتی بیشتر منزل، تمیزی و بهداشت مناسب و عدم نیاز به جا به جایی. روز به روز بر تعداد افرادی که از خدمات در منزل سها استفاده میکنند افزوده می شود و شما هم میتوانید با درخواست خدمت، از مزایای آن بهره مند شوید.

همچنین سها خدمات مختلفی را برای خانواده ها با نوزاد یا کودک ارائه می دهد که اطلاعات بیشتر هر کدام را در صفحه مربوط به آن میتوانید ببینید.

 

ختنه چیست و چرا انجام می شود؟

ختنه نوعی جراحی برای برداشتن پوست پوشاننده سر آلت تناسلی نوزادان پسر است. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری از جمله فواید این عمل در پسران است. علاوه بر نوزادان، این عمل گاهی اوقات در پسرها در سنین بالاتر و مردان نیز انجام می‌شود. ختنه بعد از دوره نوزادی امکان‌پذیر است، اما پیچیده‌تر است.  این عمل در هر سنی که انجام شود، آلت تناسلی معمولاً ظرف یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

ختنه کردن برای پسران تازه متولد شده در نقاط خاصی از جهان نسبتاً رایج است. برای برخی خانواده‌ها انجام آن یک سنت مذهبی است. سنت‌های خانوادگی، بهداشت شخصی و پیشگیری از عفونت‌های مردان نیز می‌تواند از دلایل انجام این عمل باشد. با این وجود، از نظر عده دیگری، این کار غیرضروری است.

 

بهترین سن برای ختنه

موضوع بهترین سن برای ختنه نوزادان تحت تأثیر عواملی مانند جوانی و سازگاری با محیط یا بررسی‌ها و نظرات پزشکی و تحت تأثیرفرهنگ‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. در اغلب فرهنگ‌هایی که ختنه در افراد مذکر مرسوم است، این عمل معمولاً در همان 48 ساعت اولیه یا هفته ها و یا ماه های اول زندگی نوزاد انجام می شود.

از نظر علمی دوران شیرخوارگی که شامل بدو تولد تا 6 ماه یا 12 ماهگی میشود، معمولاً زمان خوبی است برای ختنه پسران. یکی از دلایل آن نیز نازکتر بودن پوست این ناحیه نسبت به سنین بالاتر است و همین موضوع باعث می شود درد و عفونت کمتر و بهبودی زودتر در طفل صورت گیرد. همچنین به گفته افراد اهل علم و کارشناس؛ عمل ختنه در سنین بالا مخصوصاً بعد از سه سالگی، از لحاظ روحی نیز برای کودک مناسب نمی باشد.

با این حال ، همیشه مهم است که تصمیم نهایی در مورد زمان ختنه نوزاد توسط پزشک کودکتان گرفته شود. پزشک مربوطه با در نظر گرفتن شرایط خاص کودک زمان این عمل را تشخیص می دهد. بر فرض در نوزادانی که نارس هستند یا زودتر از موعد به دنیا آمده اند و یا نوزادانی با آلت کوچکتر از حد نرمال و یا نوزادانی که به هر دلیلی پوست آلت ملتهبی دارند، باید ختنه دیرتر انجام پذیرد. بنابراین تشخیص زمان ختنه نیاز به ارزیابی دقیق توسط پزشک دارد.

در صورت طبیعی بودن شرایط نوزاد، حداکثر سن مناسب برای ختنه تا شش ماهگی و حداقل سن، گاهی یک هفته تا یک ماهگی است.

برای ختنه نوزادان، از بی ‌حسی استفاده می‌شود و نوزاد به هوش و هوشیار است. اما در صورتی که ختنه در سنین کودکی و یا بزرگسالان انجام پذیرد، گاهی نمی شود فقط با استفاده از بی ‌حسی جراحی را انجام داد و فرد باید بیهوش شود.

 

ختنه-نوزاد-و-کودک-در-منزل

 

سایر خدمات سها: سونوگرافی در منزل

 

انواع ختنه در منزل

عمل ختنه به چند روش مختلف انجام می‌شود که در اینجا توضیح مختصری از چند روش متداول برای انجام ختنه ارائه شده است:

  • ختنه روش سنتی (تردیشنال): در این روش، پوست اضافه آلت تناسلی با قیچی بریده شده و باقی پوست به داخل برگردانده شده و دوخته می شود. این عمل برای کودکان بالاتر از 1 سال امکان پذیر است.
  • ختنه با استفاده از بخار: در این روش نوزاد در معرض بخار آب گرم قرار می‌ گیرد تا پوست نرم شود و سپس با استفاده از ابزار ختنه، عمل ختنه انجام می‌شود. این روش ممکن است باعث کاهش درد و آسیب‌ های ناشی از ختنه شود.
  • ختنه با استفاده از الکتریسیته (با استفاده از دستگاه ختنه الکتریکی):  برای انجام این عمل، از دستگاه ختنه الکتریکی استفاده می‌ شود که از برق برای برش دادن پوست ناحیه ختنه استفاده می‌ شود. این روش معمولاً باعث کاهش زمان عمل شده و دارای کمترین خطر برای نوزاد می‌ باشد.
  • ختنه با لیزر: در این مدل ختنه، از انرژی لیزر برای برش دادن پوست ناحیه ختنه استفاده می ‌شود. این روش معمولاً برای کاهش خطر عفونت و بهبود زخم ‌های بعد از عمل مؤثر است.
  • ختنه با دستگاه کلیپس نقره ای: در این روش قدیمی، موضع بی حس شده و دستگاه کلیپس نقره ای به آلت تناسلی وصل می شود سپس به وسیله دستگاه، حلقه یا کلیپس فشرده می‌شود و در نهایت عروق مهار می‌شوند. این عمل با اینکه سریع و با خونریزی کم به حساب می آید، اما دارای عارضه است و توسط وزارت بهداشت نیز منسوخ دانسته شده است. همچنین دوره نقاهت آن طولانی بوده و از لحاظ زیبایی نیز دارای نتیجه ضعیفی است.
  • ختنه با حلقه: این روش که برای پسران از بدو تولد انجام می شود، از نظر وزارت بهداشت بهترین روش ختنه شناخته شده است. در این نوع ختنه در منزل، حلقه دور آلت تناسلی قرار گرفته و پوست اضافی روی حلقه سوار می شود. سپس با بستن نخ، از رسیدن خون به قسمت پوست نوک آلت جلوگیری می شود.

همه این روش‌ها ممکن است با توجه به شرایط محیطی، فرهنگی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. انتخاب بهترین روش برای ختنه شدن نوزادان در خانه، نیازمند مشاوره با پزشک و در نظر گرفتن شرایط خاص هر خانواده است.

 

مزایای ختنه نوزاد

ختنه فواید مختلفی به همراه دارد که باعث میشود افراد به انجام آن بپردازند. از جمله فواید آن میتوان موارد زیر را برشمرد:

  1. کاهش خطر عفونت: انجام این عمل می‌ تواند کمک کند به کاهش خطر ابتلا به برخی عفونت‌های مرتبط با ناحیه تناسلی، از جمله عفونت های ادراری و مقاربتی. زیرا در صورتی که ختنه صورت نگیرد ادرار یا آب حاصل از مقارتب در زیر پوست اضافه آلت تناسلی جمع شده و ایجاد عفونت و درد می کند.
  2. کاهش خطر برخی بیماری‌ها: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ختنه کردن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان پوست ناحیه تناسلی کمک کند.
  3. بهداشت نوزاد: نوزادانی که ختنه شده ‌اند، به دلیل نبودن پوست اضافی در سر اندام، ناحیه تمیزتری دارند و بهداشت در آن ناحیه بهتر صورت می گیرد.
  4. پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی: گاهی اوقات، پس کشیده شدن پوست سر آلت تناسلی فرد ختنه نشده دشوار و یا حتی غیر ممکن است. این شرایط می تواند باعث التهاب و آزار  پوست آلت و یا سر آلت تناسلی شود.

 

نحوه انجام ختنه نوزاد در منزل

اولین وظیفه والدین برای انجام این کار، انتخاب بهترین پزشک ختنه نوزاد است. چنانچه ختنه کردن فرزند پسر در دوران نوزادی او انجام شود، نیاز به بیهوشی نخواهد داشت و روند ختنه کردن در منزل طی مراحل زیر انجام خواهد شد:

  1. تهیه و ضدعفونی کردن ابزارهای پزشکی مورد نیاز مثل موس و ابزار ختنه و دستکش‌های پزشکی توسط پزشکی که کار ختنه در منزل را انجام می دهد.
  1. نوزاد به پشت خوابانده می ‌شود و برای جلوگیری از تکان های زیاد در حین عمل، خواسته می شود تا والدین یا پرستار، دست ها و پاهای نوزاد را در دوطرف نگه دارد.
  2. آلت نوزداد با استفاده از مواد ضدعفونی کننده توسط پزشک تمیز و ضدعفونی می شود.
  3. استفاده از داروی بی حسی تزریقی و یا یک ماده تسکین‌ دهنده موضعی مثل لیدوکائین یا کرم‌های دیگر در موضع مورد نظر
  4. پزشک برشی روی غمزه (قسمت پوست اضافی آلت) انجام می‌دهد. این برش معمولاً به شکل یک دایره یا نیم دایره اطراف آلت نوزاد انجام می‌شود.
  5. قرار دادن گیره یا حلقه پلاستیکی بالای آلت نوزاد و ختنه پوست اضافی با استفاده از قلمه ها و ابزار ختنه متناسب سن و اندازه نوزاد
  1. استفاده از مواد ضد عفونی کننده، بانداژ و نگهداری از ناحیه ختنه تا بهبودی کامل. حلقه نیز باقی می ماند.

 

مدت زمان بهبودی بعد از ختنه کردن نوزاد در منزل

زمان بهبودی پس از ختنه برای هر کودک ممکن است متفاوت باشد و بسته به عوامل مختلفی از جمله سن کودک، نوع عمل ختنه، روش انجام ختنه، وضعیت سلامتی کودک و مراقبت‌های پس از عمل متغیر باشد. اما به طور کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که بهبودی ناحیه ختنه و بهبودی کودک شما در مدت حدود یک تا دو هفته پس از عمل اتفاق بیفتد.

در طی این مدت، ممکن است ناحیه ختنه کودک شما تورم داشته باشد، درد و دشواری در حرکت کردن وجود داشته باشد. با این حال، اکثر موارد این علائم در چند روز اول پس از عمل بهبود خواهند یافت.

در صورتی که مراقبت‌های پس از عمل را به دقت انجام دهید، ناحیه ختنه را به خوبی تمیز کرده و هر دستورات پزشک را رعایت کنید، می‌توانید به بهبودی سریع‌ تری دست یابید. همچنین اگر هرگونه علائم ناگواری مانند تب، التهاب، خونریزی غیرعادی و یا سایر علائم نگران‌ کننده را مشاهده کردید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

 

ختنه-نوزاد-در-منزل

 

سایر خدمات سها: مراقب و پرستار سالمند در منزل

 

مراقبت های بعد از ختنه نوزاد در منزل

پس از انجام ختنه برای کودک، مراقبت‌های خاصی باید انجام شود تا بهبودی ناحیه ختنه تسریع یابد و عوارضی از جمله التهاب، عفونت یا خونریزی پیشگیری شود. در اینجا چند مراقبت پس از انجام ختنه برای کودک شرح داده شده است:

– نگهداری ویژه از ناحیه ختنه: ناحیه ختنه باید تمیز و خشک نگه داشته شود. پس از عمل، باید ناحیه ختنه را با آب و صابون ضدعفونی کننده تمیز کرد و سپس آن را با دستمال نرم خشک کرد.

– استفاده از مواد ضدعفونی کننده: پزشک ممکن است پس از ختنه، مواد ضد عفونی کننده مثل مرطوب‌ کننده‌ها یا کرم‌ های ضد عفونی کننده را توصیه کند تا بهبود زخم‌ ها را زودتر بهبود بخشد و از عفونت جلوگیری کند.

– استفاده از بانداژ: گاهی پزشک ممکن است بعد از عمل ختنه، از بانداژ استفاده کند تا ناحیه ختنه را بسته کرده و از ورود عفونت یا خونریزی در ناحیه جلوگیری کند. اگر پزشک به شما نیز توصیه کرد که بانداژ کردن را ادامه دهید مراقب باشید به درستی این کار انجام شود و پس از هر بار تعویض پوشک از گاز جدیدی استفاده شود.

– مراقبت برای افتادن حلقه: در صورت استفاده از حلقه برای ختنه کردن نوزاد، باید اجازه داده شود تا حلقه خودش بیفتد که ممکن است بین 10 تا 15 روز زمان ببرد. در این مدت باید فقط محل را چرب و ضدعفونی نگه داشت.

– دادن مسکن: در صورتی که پزشک تشخیص دهد که برای تسکین به نوزاد باید مسکن داده شود، سعی کنید به مدت زمان مشخص شده و دوز تأکیدی دکتر مسکن را به طفلتان بخورانید.

– پیگیری علائم نامطلوب: پس از ختنه، باید علائم نامطلوب مانند خونریزی غیرمعمول، التهاب، تورم شدید یا درد ناشی از عمل را مراقبت کرد. در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

– پیگیری و مشاوره: پس از انجام ختنه، پزشک ممکن است به شما راهنمایی‌های خاصی در مورد مراقبت‌های پس از عمل و علائمی که باید توجه داشته باشید، دهد. حتماً از او مشورت بگیرید و به دستورات ایشان عمل کنید.

 

عوارض ختنه کردن در خانه

اگرچه عمل ختنه در منزل توسط پزشکان مجرب و با رعایت دقیق مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود، اما همچنان ممکن است برخی از عوارض ناشی از این عمل رخ دهند که دانستن آن از قبل برای والدینی که می خواهند این عمل را انجام دهند ضروری است . برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. خونریزی غیرعادی: خونریزی بیش از حد یا به مدت زمان طولانی پس از عمل می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات باشد. اگر خونریزی ناگهانی و شدید یا خونریزی که بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، پیش بیاید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  2. التهاب ناحیه ختنه: التهاب ناحیه ختنه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. علائم معمولاً شامل تورم، قرمزی، درد و داغی در ناحیه ختنه است. اگر علائم التهاب را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب انجام شود.
  3. آسیب به بافت‌های اطراف: ممکن است در طول عمل ختنه، بافت‌های اطراف نیز آسیب ببینند، که می‌تواند به علائمی مانند درد، التهاب و خونریزی منجر شود.
  4. عفونت: عفونت در ناحیه ختنه می‌تواند یک عارضه جدی باشد که به دنبال ختنه در منزل رخ می‌دهد. علائم عفونت ممکن است شامل تب، تورم شدید، قرمزی و داغی باشد و باید به پزشک مراجعه شود.
  5. تشکیل اسکار: تشکیل اسکار پوست ممکن است در ناحیه ختنه رخ دهد، که نیاز به درمان دارد.

در صورت ایجاد زخم میتوان از پانسمان در منزل برای پانسمان بهره برد که توسط پرستار در هر موقع از شبانه روز انجام می شود.

 

در چه زمانی پس از ختنه کردن نوزاد در خانه باید با پزشک تماس گرفت؟

پس از انجام ختنه برای نوزاد، زمانی که باید دوباره با پزشک تماس گرفته شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شرایط خاص نوزاد، نوع عمل ختنه و همچنین دستورات و راهنمایی‌هایی که پزشک شما برای شما ارائه کرده است. اما به طور کلی، موارد زیر ممکن است زمان مناسبی برای تماس با پزشک باشند:

  1. در صورتی که نوزاد خونریزی غیرعادی و یا طولانی مدت داشته باشد
  2. در صورتی که ناحیه عمل التهاب یا تورم شدید داشته باشد
  3. در صورت مشاهده علائم عفونت در نوزاد مانند تب، درد شدید، قرمزی یا گرمی ناحیه ختنه، بوی بد از ناحیه ختنه یا علائم دیگر
  4. در صورت ادرار نکردن نوزاد حداکثر ۲۴  ساعت بعد از ختنه
  5. در صورت تغییر رنگ و تیره شدن سر آلت تناسلی
  6. در صورتی که حلقه پلاستیکی بعد از گذشت 10 روز یا 2 هفته هنوز نیفتاده باشد
  7. در صورت مشاهده مشکل ناشی از نحوه ختنه از جمله خطا در برش، زخم‌های نامطلوب و …

 

 هزینه ختنه در منزل

قیمت ختنه در منزل تحت تأثیر عوامل مختلفی است از جمله نوع روش ختنه، فاصله منزل افراد، سن فرد ختنه شونده، زمان انجام عمل ختنه (شب، روز)، تجهیزات مورد استفاده پزشک، مدت زمانی که برای این عمل صرف می شود، سابقه و تجربه پزشک، مراقبت های بعد از عمل و…

ما در سها تلاش کرده ایم با پایین نگه داشتن قیمت خدمات و بالا نگه داشتن کیفیت آن، بهترین خدمات را به استفاده کنندگان عرضه کنیم. برای اطلاع دقیق از هزینه ختنه نوزاد در منزل و هزینه ختنه کودک در منزل با ما تماس بگیرید.

 

‫5/5 ‫(6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل