باورهای غلط در پزشکی – بخش سوم: سینوزیت

باورهای-غلط-پزشکی---سینوزیت

در ادامه سلسله مطالب مربوط به باورهای غلط در پزشکی به مبحث سینوزیت می‌رسیم.

بیماری ای که بخاطر وجود باور غلطی که در ما ایرانی‌ها وجود دارد، بیشتر از ۹۰درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند (بر اساس تصور غلط)

حتما این جمله معروف را که <<من سینوزیت دارم>> یا شنیده‌اید یا خودتان بارها تکرار کرده‌اید.

ما ایرانی‌‌ها هر زمان که سردرد بگیریم، تشخیص اول آن سینوزیت و تشخیص دوم، میگرن است مخصوصا اگر این سردرد مزمن هم باشد.

در مورد سینوزیت که داستان پیچیده‌تر است و اگر فرد سابقه سرماخوردگی اخیر هم داشته باشد که با قطعیت، وجود سینوزیت را می‌پذیرد، که البته ما پزشکان هم در ایجاد این باور غلط دخیل بوده‌ایم. بدلیل اینکه در این شرایط، بارها گفته بیمار را تایید کرده و مهر تایید بر آن نهاده و دارو و درمان سینوزیت هم می‌دهیم که البته تمام این روند بدلیل باور غلطی‌است که نسبت به سینوزیت از ابتدا در بیماران وجود داشته است‌ و تلاشی هم برای تغییر آن صورت نگرفته است.

جالب است که بدانید در میان علل سردرد، سینوزیت جزو علل شایع نیست و از لحاظ شیوع پایین‌تر از سایر علل قرار می‌گیرد، عللی همچون میگرن، سردردهای تنشنی و سردردهای ثانویه بدنبال علل مغزی خیلی شایعتر از سینوزیت هستند.

 

سینوزیت

 

سایر خدمات سها: تعویض پانسمان در منزل

 

اما چرا افراد فکر می‌کنند که به سینوزیت مبتلا شده‌اند و سردرد آنها ناشی از التهاب و عفونت سینوسهاست؟

سینوس‌ها به حفراتی گفته می‌شوند که در جمجمه ما قرار دارند و مهمترین آنها که مرتبط با سینوزیت و بحث ما هستند چهارموردی هستند که در ناحیه صورت قرار دارند، دوعدد سینوس فرونتال یا پیشانی و دو عدد سینوس ماگزیلاری که اطراف بینی قرار دارند.

و اما مهم‌ترین آیتم و عامل که باعث می‌شود بیمار تصور کند که سینوزیت دارد، تشدید سردرد به دنبال در معرض سرما قرارگرفتن است که وجود این علامت به تنهایی الزاما یه معنای ابتلا به سینوزیت نیست.

در زمان ابتلا به سرماخوردگی، حفرات سینوسهای ما که در نواحی مختلف جمجمه و صورت قرار دارند و چون جزیی از سیستم تنفسی فوقانی یا Upper respiratory tract هستند نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ما احساس وجود علائم سرماخوردگی و سنگینی و التهاب در این نواحی داریم که اکثرا گذرا خواهند بود و بتدریج با بهبود سایر علائم، از بین خواهند رفت.

ولی اکثر افراد حس سنگینی و فشار و احتقان و خروج چرک از بینی را به عنوان سینوزیت تلقی می‌کنند در حالی‌که اینگونه نیست.

در زمان ابتلا به سینوزیت، علاوه بر علائمی که فرد عنوان میکند در معاینه هم باید علائم واضحی وجود داشته باشد، مثل تندرنس محل سینوسها یعنی حین معاینه با لمس و فشار پزشک بر سینوس بیمار، فرد احساس درد کند و یا شواهدی از التهاب و عفونت در گوش میانی (اوتیت) دیده شود و در نهایت با توجه به علائم و معاینه، تشخیص نهایی به کمک پاراکلینیک خواهد بود یعنی عکسبرداری از سینوسها (عکس ساده و سی‌تی‌اسکن) که وجود عفونت را بتوان در آن مشاهده کرد.

پس صرفا وجود علائم آزار دهنده در فرد، نمی‌تواند نشانه سینوزیت قطعی باشد مخصوصا اینکه آلرژی‌ها مخصوصا رینیت هم بسیار با سینوزیت اشتباه گرفته می‌شوند.

افرادی که مبتلا به آلرژی تنفسی از نوع رینیت هستند اغلب دچار احتقان بینی، احساس فشار در بینی و سینوسها و وجود ترشح هستند که الزاما به معنای ابتلا به بیماری عفونی سینوسها نیست و صرفا یک پروسه التهابی-آلرژیک در سیستم تنفسی فوقانی این افراد است که با دارو کنترل خواهد شد.

پس افراد مبتلا به آلرژی هم اکثرا اذعان می‌کنند که ما سینوزیت داریم و تمام علائم خود را به سینوزیت منتسب می‌دانند.

ممکن است فردی هم مبتلا به سینوزیت باشد و هم آلرژی

چون افراد مبتلا به آلرژی بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به سینوزیت هستند ولی بطور کلی، سینوزیت به آن معنای عفونی کلمه که در میان جامعه هم شیوع کلامی دارد در اکثر موارد، فقط رینیت آلرژیک است و پس از تصویربرداری، شواهدی از سینوزیت و عفونت دیده نمی‌شود و اکثرا با ویزیت پزشک و تجویز دارو قابل کنترل است.

 

باورهای-غلط-درباره-سینوزیت

 

سایر خدمات سها: صدور گواهی فوت در تهران

 

بدین‌ترتیب متوجه شدیم که هر فردی که دارای آبریزش بینی و ترشح و احتقان باشد، الزاما مبتلا به سینوزیت نیست.

و هر فردی هم که سردرد دارد، الزاما مبتلا به سینوزیت نیست.

در مورد هر دو دسته این علائم (سردرد و علائم تنفسی) فرد بیمار باید با دقت معاینه شود و هیستوری کامل اخذ گردد و بعد از آن درصورت نیاز به عکسبرداری و با کمک آن، تشخیص نهایی برای بیماران تایید گردد.

سردرد مزمن به عنوان یک علامت مهم در پزشکی نیاز به ویزیت پزشک و بررسی دقیق دارد و نباید خودسرانه نسبت به درمان آن اقدام کرد.

همچنین رینیت آلرژیک هم بدلیل آزاردهنده بودن و احتمال ایجاد عوارض ثانویه نیاز به درمان و ویزیت پزشک دارد که در صورت نیاز میتوانید از ویزیت پزشک در منزل سها بهره ببرید.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی روزافزون برای شما عزیزان، شعار همیشگی مرکز سها را که شادمانی و سلامتی روزافزون شما عزیزان است مجددا بیان کرده و خاطرنشان می‌کنم، همواره درجهت تحقق سلامتی شما و مشاوره پزشکی در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

نوشته شده توسط: دکتر مرتضی نجاتی صفا

 

‫5/5 ‫(6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل