باورهای غلط در پزشکی – بخش چهارم: آب قند

باورهای-غلط-پزشکی-درباره-آب-قند

در ادامه مباحث باورهای غلط در پزشکی، سراغ مبحث شیرین و مثل قند آب‌قند آمدیم.

 

آب‌قند که نه

عنصر حیات

شفابخشی از جنس و طعم چشمه‌های شفابخش بهشتی

اکسیر احیای بیماران قلبی-عروقی

اپی‌نفرینی که از صدتا شوک الکتریکی بهتر عمل میکنه

معجزه‌ای که بیمار رفته رو به زندگی برمیگردونه

بهترین و در دسترس‌ترین داروی حیات‌‌بخش در میان ما ایرانی‌ها

آب قند، فقط و فقط با آب لوله‌کشی و چند حبه قند!!!!!!!!

 

به اندازه‌ای که من از مصرف بی‌رویه و بیجای آب‌قند، حرص خوردم از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها نخوردم.

واقعا چرا و از کجا این باور غلط در میان ما ایرانی‌ها رایج شده است؟

چرا باید با هر نوع ضعف و بیحالی، سردرد، تهوع، دلپیچه، ناخوشی در اطفال و بزرگسالان مواجه میشویم، سریعا به آن فرد، آب‌قند خورانده می‌شود؟

چرا به کسی که فشارخونش پایین است یا تصور می‌کنیم که فشارش پایین است، آب‌قند می‌دهیم؟؟؟

 

نقش-آب-قند-در-پزشکی

 

خدمات سها: پرستاری از سالمند در منزل

 

شاید یک دلیل اصلی آن محبوبیت قند و غذاهای شیرین در میان ما ایرانی‌هاست که از دیرباز، علاقه وافری به غذاهای شیرین داشتیم، شاید هم در دسترس‌ترین ماده و مایعی که وجود دارد که تصور می‌کنیم، می‌تواند به بیمار کمک فوری کند، همین آب‌قند است

به هر حال، هر علتی که داشته باشد، این باور، یک باور غلط است که در ادامه، دلایل علمی آن‌ را ذکر می‌کنیم.

زمانی که یک فرد دچار ناخوشی می‌شود، از ضعف و بیحالی گرفته تا سردرد و سایر ناخوشی‌ها، علل خیلی زیادی می‌توانند عامل ناخوشی باشند، یکی از این علل و تاکید می‌کنم تنها و تنها یکی از این علل، افت قند است که می‌تواند به علت تغذیه نامناسب، کار سخت،استرس،مصرف داروی دیابت،برخی عفونتها و یا در گاستروانتریت‌ها بدلیل عدم جذب کافی، رخ دهد و فرد احساس ضعف و بیحالی داشته باشد.

و تاکید می‌کنم با تاکید فراوان که آب‌قند اثر محسوسی بر فشار خون بیمار ندارد و فقط باعث افزایش قند‌خون بیمار می‌شود.

دوستان، خوراندن قند اضافی بصورت آب قند در حالیکه ما نمی‌دانیم علت ضعف و بیحالی و سرگیجه بیمار چیست نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند مضر باشد.

ما پزشکان بارها و بارها با بیمارانی برخورد می‌کنیم که با وجود نرمال بودن قند خون، مقادیر بسیار زیادی مواد قندی دریافت کرده‌اند که این حجم از قند که بطور ناگهانی وارد خون شده‌است، باعث برهم خوردن تعادل هورمونی و الکترولیتی گردیده و بیمار دچار عوارض دیگری شده و یا حال عمومی وی بدتر شده‌است و این موضوع در بیماران دیابتی بسیار بسیار اسفبار تر و پرعارضه‌تر است

پس ما علت‌العللی به نام افت قند در پزشکی نداریم که سعی کنیم در مواقع بحرانی به هر فرد یا بیماری، ‌آب‌قند بخورانیم.

زمانی باید به فردی آب‌قند داد که اطمینان داشنه باشیم علائم حال حاضر وی می‌تواند، ناشی از افت قند یا هایپوگلایسمی باشد که آن هم بر اساس هیستوری و سوابق بیمار و همچنین اندازه‌گیری اورژانسی قند بیمار با گلوکومتر یا آزمایش خون، میسر است.

داستان آب‌قند دادن در اطفال و شیرخواران بسیار غم‌انگیزتراست.

در شیرخواران مخصوصا نوزادان، عوارض مصرف آب‌قند خیلی بدتر و محسوس‌تر است و متاسفانه در میان اکثر مادران این باور غلط که آب‌قند باعث رفع دلرد و کولیک شیرخوارگی می‌شود یا بیقراری نوزاد را کم می‌کند، بشدت رایج است و امریست که ما بارها و بارها با آن برخورد داشتیم.

نوزادی که فقط مجاز به تغذیه با شیر مادر یا شیرخشک است را با آب‌قند به سمت برهم زدن تعادل الکترولیتی و گوارشی پیش می‌بریم با این فرض که آب‌قند برای دلدرد و دل‌پیچه مفید است!!!!!!!

و همین باور در بزرگسالان هم با عنوان سردی کردن، رایج است، بزرگسالی که دچار کولیک شده به هر دلیلی، به او آب‌قند خورانده می‌شود، جهت درمان  التیام سردی بدن او. بدون اینکه دنبال کشف علت و درمان علت اصلی کولیک فرد باشیم.

خوددرمانی در میان ما ایرانی‌ها فقط معطوف به مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن نیست، بلکه فاجعه درباره عادات غلط سنتی هم بشدت مشهود است و خیلی از ما پزشکان و کارشناسان حوزه درمان از کنار آن ساده می‌گذریم، درحالیکه در این زمینه باید خیلی کارهای آموزشی انجام شود و به آن سمت حرکت کنیم که باورهای غلط و رایج سنتی را دور بریزیم.

پس در زمان وجود هر ناخوشی یا هر بیماری در خودمان یا فردی که از نزدیکان ماست، صرفا بدلیل وجود ضعف و ببحالی و خالی بودن معده، سریعا تصمیم به مصرف آب‌قند نگیریم، اگر ضعف و بیحالی موقت بود و دستگاه قند و فشار در دسترس بود که بسرعت این موارد را چک کرده و درصورت پایین بودن قند به فرد مواد قندی می‌دهیم که البته تعریف هایپوگلایسمی یا افت قند که احتمال ایجاد ضعف و بروز علائم دارد، اعدادی پایین‌تراز ۷۰ است و در برخی افراد، حتی قند زیر ۸۰ هم ممکن است، علائمی ایجاد کند و این عدد در افراد مختلف بر اساس فیزیولوژی و وزن فرد، متفاوت است و زمانی‌که این عدد به زیر ۶۰ می‌رسد، علائم افت قند خیلی محسوس و بارز خواهد بود که نیاز مداخله سریع خواهد داشت و اعداد زیر ۵۰ حتما به تزریق گلوکز وریدی نیاز خواهد داشت، زیرا طولانی شدن هایپوگلایسمی احتمال آسیب مغزی و اختلالات الکترولیتی خون را افزایش می‌دهد و این عدد اگر به ۳۰ نزدیک گردد، علائم نورولوژیک کاملا بارز و محسوس شده، در ابتدا به شکل بیقراری و دیدن توهم و هذیان و درصورت تداوم ممکن است که فرد دچار کوما،تشنج و یا حتی مرگ شود.

پس درصورت اثبات افت قند در اعدادی زیر ۷۰ همراه با وجود علائم به بیمار قند خورانده می‌شود بصورت خوراکی و بتدریج و آهسته، فرد در حالت درازکش و استراحت کامل قرار می‌گیرد که علائم وی برطرف گردد و مجددا علائم بیمار و عدد قند او پایش می‌گردد و درصورت تداوم علائم یا عدم افزایش عدد قند حتما نیاز به ویزیت پزشک هست که باید به سرعت انجام پذیرد.

اگر بیمار دچار افت قند هم از ابتدا نبود، به هیچ وجه به وی قند نمی‌دهیم و برای ضعف و بیحالی بیمار،تقاضای ویزیت پزشک در منزل می‌کنیم که علت اصلی ضعف و بیحالی وی که علل مختلفی هستند، مشخص گردد.

در کودکان شیرخوار و زیر دوسال که تغذیه مناسب دارند، ندادن آب‌قند خیلی مهم‌تر است و به نوزادی که تغذیه مناسب دارد به هیچ‌وجه، آب قند نباید خورانده شود مگر در صورت تشخیص هایپوگلایسمی که در آن صورت هم علت افت قند را باید پیدا کرد.

در افراد دیابتیک هم که داستان کاملا اختصاصی و ویژه‌است و این افراد، مراقبت‌ها و احتیاط‌ات لازم خود را دارند و به هیچ‌وجه بدون آزمایش قند نباید به این افراد آب‌قند داد.

 

درباره آب قند و باورهای غلط

 

خدمات سها: صدور گواهی فوت

 

نتیجه‌گیری:

1. علت‌العلل ضعف و بیحالی در انسان، افت قند نیست. یکی از علل ضعف و بیحالی می‌تواند باشد.

2. آب‌قند یا مواد قندی، تاثیر محسوسی بر عدد فشارخون بیمار ندارد و فقط قند خون بیمار افرایش می‌یابد، پس درمانی برای افت فشار خون نیست، افت فشارخون

3. درصورت اثبات افت قند یا هیستوری حملات افت قند به بیمار، آب‌قند می‌دهیم.

4. درصورت عدم دسترسی به دستگاه قند و عدم وجود هیستوری مناسب، بیمار نیاز به ویزیت پزشک در منزل دارد و بیمار را درحالت رست کامل و درازکش قرار می‌دهیم تا پزشک بر بالین وی حاضر گردد.

5. تداوم ضعف و بیحالی و تکرار آن حتما نیاز به ویزیت پزشک در منزل دارد، ضعف و بیحالی، علل متنوع و مختلفی دارد.

6. در شیرخواران مخصوصا نوزادانی که تغذیه مناسب دارند نباید جهت درمان کولیک یا دل‌درد، آب‌قند استفاده کرد.

7. وجود دلدرد شدید و مداوم در بزرگسالان به ویزیت پزشک و تشخیص علت آن نیاز دارد، تداوم دلدرد با علائم شدید گوارشی، قطعا ناشی از سردی شدن و این قببل موارد طب سنتی نیست و باید بررسی گردد.

8. در فردی که دچار کاهش سطح هوشیاریست یا به هر دلیلی قادر یه بلع نیست یا بلع مختلی دارد، نباید آب‌قند یا هر چیز دیگری به زور خورانده شود.

9. درمان‌های خودسرانه را کنار بگذاریم و باورهای غلط را دور بریزیم و بر اساس سند و مدرک علمی، به دیگران توصیه‌های صحیح علمی داشته باشیم و درصورت وجود علائم مشکوک و تکرار شونده و جدید در خودمان و نزدیکانمان حتما با پزشک مشورت کنیم.

10. خاطرمان باشد، گاهی تا رسیدن پزشک و پرسنل اورژانس، درصورت عدم آگاهی به شرایط بیمار، بهترین کار، انجام ندادن اقدامی برای بیمار است.

 

در پایان آرزوی کامی شیرین همچون قند برای شما عزیزان دارم و شعار همیشگی مرکز سها را که سلامتی و شادمانی روزافزون شما همراهان است تکرار می‌کنم و برایتان آرزومندم. شاد و سلامت باشید.

نوشته شده توسط: دکتر مرتضی نجاتی صفا

 

‫5/5 ‫(6 نظر)

یک پاسخ

  1. بسیار ممنونم از جناب آقای دکتر نجاتی
    بخاطر مطالب مفید و بسیار کاربردی که در سایت قرار میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 13 =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل