خود مراقبتي و درمان کووید 19 (کرونا)

خود مراقبتی در مقابل کرونا

اهمیت شروع به موقع درمان کورونا (کرونا ویروس)

در خصوص شیوع بیماری کرونا (کووید-19) که متاسفانه ابتلا و انتقال و مرگ و میر و عوارض آن دائما رو به افزایش است ،نکات بسیاری گفته شده است ، اما آنچه در این مقاله پرداختن به آن ارزش دارد اهمیت درمان صحیح و به موقع بیماری در همان ابتدا و قبل ازتشدید و وخیم شدن و بروز عوارض است.

 

شکلهای مختلف آلودگی با ویروس کرونا:

ابتلا به ویروس کرونا می تواند به اشکال مختلفی بروز نماید که شامل موارد ذیل است:

  • موارد بدون علامت ویروس کورونا(کووید-19) :

در این حالت فرد در سلولهای بدن خود به ویژه سلولهای تنفسی ویروس را دارد ولی علائمی از بیماری در بدن فرد دیده نمی شود و چه بسا که دوره آلودگی فرد بدون علامت طی شود اما توجه به این نکته ضروری است که این فرد هم می تواند باعث سرایت بیماری به دیگران شود. لذا تشخیص به موقع باید انجام گردد.

  • موارد با علایم خفیف کرونا:

در این شکل بیماری علایم فرد علائمی مثل بیماری سرماخوردگی یا سایر بیماریهای خفیف ویروسی است و فقط علایمی مثل تحریک و سوزش بینی و گلو،سردرد، بدن درد، کاهش بویایی و چشایی و احساس خستگی و کاهش اشتها و….. بروز می کند. دراین صورت توجه به دو نکته ضروری است اولا این فرد نیز بیماری را می تواند به دیگران سرایت دهد.

دوما امکان دارد که بیماری به همین شکل محدود نشود و وارد فاز التهابی شده و به شکل خطرناکی ریه ها و سایر ارگانهای مهم بدن مانند قلب و اعصاب را درگیر نماید. و اینجاست که تشخیص و درمان به موقع بیماری کرونا  قبل از ورود به فرم التهابی لازم است.

  • موارد خفیف تا متوسط بیماری کورونا :

در این حالت بیماری علایم جدی تری دارد و سرفه های خشک و کاهش شدید حس بویایی و سردرد و بدن درد شدید و بروز علایمی مانند اسهال و دل درد و سرگیجه و بی خوابی نیز دیده می شود. و بدیهی است که در این حالت هم امکان تشدید بیماری و سرایت به دیگران و جود دارد.و اقدامات تشخیصی و درمانی هرچه سریعتر لازم است.

در این خصوص یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه گاه بیمار به ظاهر علائم خفیفی دارد ولی در معاینه پزشکی و اندازه گیری اشباع اکسیژن خون نشانه های در گیری ریه ها دیده میشود که این نشانه نیاز بیمار به درمان و تحت نظر قرار گرفتن است.

  • شکل شدید بروز بیماری کرونا(کووید-19):

در این حالت علایم تهدید کننده زندگی و حیات  بروز می نماید که علایمی چون تنگی نفس، سرفه های شدید و ممتد و کاهش هوشیاری و بی حالی شدید و احساس درد در قفسه سینه و تاری دید و سرگیجه، از آن جمله است.و در مواجهه با این موارد درنگ جایز نیست و باید بیمار بدون فوت وقت و بی درنگ به مرکز درمانی منتقل گردد.

 

رعایت بهداست و شستشو

در مواجهه با اشکال مختلف بیماری کورونا ناشی از کرونا ویروس(کووید19 ) چه باید کرد و چه اقداماتی برای مقابله با بیماری کرونا لازم است؟

 

  • رعایت بهداشت و شیوه نامه های بهداشتی:

در خصوص رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و فاصله گذاری و شست و شوی دستها نکات زیادی گفته شده اما حقیقت این است که رعایت این موارد پیچیدگی و نکات زیادی دارد…..از جمله اینکه چه مدت قرنطینه لازم است؟  نحوه ی ضدعفونی وسایل و البسه و لوازم فرد بیمارکورونایی و افرادی که با او در تماس بوده اند به چه شکل است؟ چه نوع ماسکهایی برای پیشگیری از کرونا مفید و لازم است و آیا ماسک به تنهایی کافی است و یا شیلد و عینک چه زمانهایی باید استفاده شود؟ نحوه ضدعفونی فضاهای عمومی مثل راهروها و غیره به چه نحو است؟ و…..که اشاره به تک تک  موارد در این فرصت مقدور نیست و در این زمینه کارشناسان و پرستاران و پزشکان مرکز بالینی سها آمادگی کامل دارند تا در تمام ساعات شبانه روز مشاوره های لازم در این خصوص را ارائه نمایند.

  • تشخیص به موقع:

تشخیص به موقع، از مهمترین ارکان برخورد و مقابله و اقدام به موقع در برابر ویروس کورونا و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس یا همان کووید-19 است. که به دو روش خونگیری و کشت حلق انجام میشود و هرکدام مزایا و معایب خود را دارد و بسته به هر فرد برای او در نظر گرفته می شود که از کدام روش استفاده شود.

در این خصوص نیز سوالات زیادی مطرح است از جمله اینکه کدام روش بهتر است و کدام دقیقتر است و موارد منفی که علامت دار هستند را باید چگونه تحت نظر گرفت و یا اینکه فرد مبتلا بعد از احساس بهبود نیاز به آزمایش مجدد دارد؟ و سوالاتی از این دست که در این خصوص نیز مرکز بالینی سها علاوه بر ارائه مشاوره های لازم و پاسخگویی به سوالات،  آمادگی دارد تا هماهنگی لازم برای نمونه گیری توسط آزمایشگاه های معتبر در سراسر نقاط تهران و ارسال پاسخ از طرف آزمایشگاه را به عمل آورد.

  • درمان به موقع:

همانطور که گفته شد درمان به موقع کرونا ویروس و مقابله سریع و صحیح درمانی با کورونا به سه علت اهمیت بالایی دارد اول اینکه مانع از پیشرفت بیماری و ورود به فاز التهابی می شود و باعث افزایش احتمال بهبود و نجات جان بیمار میگردد.

دوم اینکه امکان  و دوره ی سرایت بیماری را کم می کند و سوم اینکه اقدام به موقع درمانی علاوه بر اینکه امکان درمان سریعتر و کم هزینه تر بیمار را مقدور میکند ، باعث کاهش بروز عوارضی مانند کاهش حافظه و ریزش مو و ضعف عضلانی و تنگی نفس و سرفه های مزمن و کم خونی… می گردد.

باید متاسفانه در شرایط موجود برخی افراد سودجو به عناوین مختلف در صدد سو استفاده از نیاز مردم به درمان این بیماری هستند و روشهای غیر علمی و خارج از اصولی توسط افراد نا آشنا و غیر مرتبط به اشکال مختلف مانند داروهای به اصطلاح خارجی یا گیاهی یا سنتی و حتی ادعای واکسن و… را مطرح و به دنبال کسب منافع نامشروع هستند.

به نکته دیگری نیز باید توجه داشت و آن اینکه درمان تجویز شده توسط پزشکان برای یک فرد مبتلا به کرونا ویروس برای فرد یا افراد دیگر قابل تجویز نیست چرا که بسته به سن و وزن و وجود سایر بیماریها و مصرف سایر داروها چه بسا استفاده از یک دارو حتی داروهای به اصطلاح تقویتی و حتی داروهای شناخته شده ی گیاهی برای آن فرد بی فایده و حتی خطرناک و عارضه دار باشد.

لذا لازم است هر فرد مشکوک به بیماری و همچنین افرادی که در معرض تماس نزدیک یا طولانی با فرد بیمار بوده اند، توسط پزشک و با استفاده از دستگاه های مرسوم مانند ترمومتر و  پالس اکسیمترو … معاینه گردند و بر اساس وضعیت بیمار داروی لازم تجویز گردد.

خوشبختانه مرکز بالینی سها آمادگی دارد با استفاده از پزشکان مجرب و کادر پرستاری آموزش دیده و تجهیزات لازم معاینات و درمان لازم برای بیماران کورونا (کووید19) و یا افراد مشکوک به آلودگی با کرونا ویروس را در سراسر تهران و درتمام ساعات شبانه روز و در اسرع وقت در منزل ارائه نماید. و در صورت لزوم ادامه درمان را به شکل حضوری یا تلفنی پیگیری نماید. بدیهی است اقدامات درمانی مانند تزریق روزانه داروها و سرم تراپی و اکسیژن رسانی نیز گاه در طی مراحل درمان ضروری است که توسط مرکز بالینی سها ارائه می گردد.

لازم به ذکراست که گاه برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری نیز خدماتی مانند مشاوره های روانشناسی و پرستاری در منزل لازم است که مرکز بالینی سها در این خصوص نیز آماده ی ارائه خدمت به تماس گیرندگان عزیز می باشد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: بهداشت روان در دوران کرونا

 

نویسنده :‌دکتر علی شریفان (مسئول اداره تعالی بالینی سازمان اورژانس کشور)

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 13 =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل