موارد تغذيه ای که در دوران کرونا باید رعایت شود

کرونا در کودکان

اوایل شیوع بیماری کووید19 ،بستری و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگساالن بسیار کمتر دیده میشد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار بیماری نمیشوند، بلکه به این دلیل بود که کودکان بیشتر به نوع بی علامت بیماری دچار شده، بنابراین ممکن بود خیلی از موارد ابتال به کووید 19 در کودکان تشخیص داده نشود. متاسفانه خیلی از کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند، به دلیل حضوردر مراسم و تجمعات خانوادگی بوده که کودک و پدر و مادر به صورت خانوادگی مبتال شده اند.

 

علایم کرونا در کودکان

  • تب: همچون بالغین ، تب به طور شایعی در کودکان نیز دیده می شود.
  • عالئم دستگاه تنفسی: کودکان مبتال به نوع خفیف بیماری عالئمی نظیر آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد را
    تجربه می کنند.
  • عالئم گوارشی: بعضی از کودکان دچار استفراغ، اسهال یا درد شکم می شوند. بی میلی کودک نسبت به غذا
    خوردن نیز در ابتال به کرونا مشاهده می شود .
  • درد: ممکن است کودک در اثر ابتال به کرونا دچار درد عضالنی یا سردرد شوند
  • گیجی یا خواب آلودگی
  • اختلال در تنفس

علائم کرونا در کودکان

تشخیص کرونا در کودکان

تشخیص قطعی کرونا در کودکان با تست پی سی ار می باشد البته در کودکان نیز لنفوپنی یعنی افت لنفوسیتهای خون نیز دیده میشود. طبق بررسی های انجام شده، ابتلا کودکان به کرونا کمتر از بزرگسالان نبوده و اقدامات پیشگیرانه در کودکان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بنابراین توجه به تغذیه کودکان و تقویت سیستم ایمنی آنان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

تغذیه کودکان دراپیدمی کرونا

برای پیشگیری از ابتلای کودکان زیرپنج سال به کرونا باید مراقبتهای تغذیهای آنها از سوی والدین و پرستارکودک کنترل شود و منابع غذایی سرشار از املاح معدنی، ویتامینها و ریزمغذیها در اولویت تغذیه باشد.

به طور کلی مصرف کافی پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها، ریزمغذی هایی مانند آهن ،روی و سلنیوم و انواع ویتامین ها باید در برنامه غذایی کودک باشد. استفاده از گروههای غذایی غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و پیشگیری از ابتلا آنها به کرونا نقش موثری دارد. در شیرخواران تغذیه با شیر مادر به دلیل نقش حفاظتی شیر مادر در بالا بردن ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به عفونت ها و ویروس ها اکیدا توصیه میگردد. در خردسالان، رعایت تنوع در برنامه غذایی کودک و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی شامل نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها، سبزی ها، میوه ها و لبنیات پاستوریزه ) ماست و پنیر کم نمک( برای کودکان زیر یک سال و تداوم استفاده از گروه های اصلی غذایی و جایگزین های آن برای کودکان یک تا پنج سال مهم بوده و استفاده از سه وعده اصلی غذایی و یک تا ۲میان وعده غذایی متشکل از گروه‌های اصلی غذایی باید درنظر گرفته شود. مصرف انواع میوه ها،سبزی ها،لبنیات و خرما ضروری بوده واز مصرف تنقلات بی ارزش مثل چیپس و پفک و آب میوه های تجاری باید خودداری شود. مصرف نوشیدنی های شیرین (چای شیرین و آب میوه های صنعتی) به دلیل افزایش خطر اضافه وزن و چاقی، پوسیدگی دندان و کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی کودک ممنوع و در عین حال استفاده روزانه از گروه گوشت و جانشین های آن شامل انواع گوشت ها )قرمز، مرغ، ماهی و طیور، انواع حبوبات مانند عدس و ماش، تخم مرغ (سفیده و زرده) و انواع مغزهای بدون نمک (گردو، بادام، فندق و پسته) به عنوان منابع حاوی پروتئین، آهن و روی ضروری است.

استفاده از گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگرحاوی نمک و چربی زیاد به دلیل ایجاد اضافه وزن و داشتن مواد نگهدارنده و افزودنی مضر بوده و توصیه نمی شود.

باید توجه داشت که چاقی با تضعیف سیستم ایمنی، خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد. بنابراین اصلاح الگوی تغذیه در کودکان و نوجوانان و توصیه به انجام ورزش وفعالیت روزانه حداقل سه
ساعت در روز (به صورت راه رفتن، دویدن،بازی کردن) باید مدنظر قرارگیرد. مصرف بی رویه غذاهای آماده و مصرف نوشیدنی های گازدار و مواد غذایی شیرین به دلیل ایجاد اضافه وزن، ممنوع می باشد.

چاقی در کودکان

نتیجه

امکان کرونا در همه گروههای سنی وجود دارد. به طوری که تاکنون موارد زیادی از ابتلای نوزادان نیز گزارش شده است. اما نکتهای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد، این است که بیماری‌های زمینه‌ای به خصوص دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، خودایمنی ها، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی و چاقی در کودکان میتواند کودک را مستعد کرونا نموده و باعث مرگ و میر گردد. نکته آخر این که توجه به مصرف مواد مغذی مناسب، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و تشویق کودکان به انجام فعالیتهای بدنی کافی در ایام قرنطینه، ضمن حفظ سالمت عمومی بدن، نقش مهمی در جلوگیری از ابتال به انواع شدید کرونا دارد.

نویسنده: دکتر فهیمه جهانفر

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − نه =

بهترین قیمت نیروهای متخصص

حضور در منزل شما در کمتر از

1 ساعت

مرکز درمانی در منزل